Friday, September 28, 2012

ragam baby

BiLe Aku Mula MeNaiP....

salam sume...
sambil2 menonton bajet 2013 (err,menonton ke?)
aku tetibe teringin plak nk hapdet belog nih..
sementara son-shine aku ni titon...
hikhikhik...

hokkeyla yer..
mari kite bermule yer...
hmmmm..
since ade anak sendiri nih...
byk bende yg aku kene blaja
 berbeza ye bile kite jage adek or anak org

yela...
aku dulu jage adek bongsu aku 
by dat time die berumur 4 bln sampaila aku sambung study ke U...
even 24/7 die ngn aku,
tp still ade mak aku nk menolong...
same goes ngn anak org
kite tgk diorg
comey,,funny,,keletah,,sume2la...

tp when it turns to anak sendiri...
hamek ko....
yelah..
mase dlm ari..
bole la org tolong2
skang ni dh sendiri jage..
saba je la...

ragam anak aku sendiri dr baby
  •  since dlm ari lg xmo BF..maka terpakse aku pump susu dan bg die thru bottle..
  • bedung adalah WAJIB utk die...setiap kali bkk bedung maka lalakannye adalah setaman kot bole dgr..so sgt senang kalo nk bgnkan die menyusu..hanye bukak sahaje bedung...skang ni bkn xnk bedung, tp pasal cuaca sgt panas dan die almost kene ruam2 kt bahagian belakang badan, maka die hanye akan dibedung dikala malam or waktu ujan saje...
  • baby boy adalah sgt normal kuat menyusu...tp anak aku ni ade masalah tersedak, muntah, dan gelojoh umpama setawun xminum walhal 5 minit yg lepas baru bg susu...
  • mase dlm ari aku dh mule merayap, so slalu prepare susu die 4oz utk 2 botol..tp bile bg pd die, bole abis sebotol..kalo aku men tarik je botol tu konon2nye nk maintainkan 2oz setiap kali time susu..maka melalak la die yer..mungkin dlm lalakan tu yg bole ditranslate "thaqif xbodo la umi, ade susu lg tuh..nak!nak!nak!"
  • die sgt kuat menggeliat...kalo dh start menggeliat tu muke bole berubah kpd merah kehitaman..kalo tgk die menggeliat mase tu adalah sgt penat...
  • efek dr suke menggeliat tu, tidonye jugak ala buas gitu...umor 2 minggu, tidokan atas bantal, bile bgn nk bg susu dh turun bantal dan melintang di atas tilam...sampai skang la...so mmg xbrani nk tinggal die sorg2 atas katil...
  • efek dr suke menggeliat tu jgk, tido di bouncer kene slalu ditgk..kalo terleka, maka kakinye bole turun dr bouncer tersebut...so kalo nk g jauh2, maka kene ikat la gune tali yg dh diprovide kt bouncer tu...bkn xnk ikat, tp disebabkan die suke tersedak dan termuntah dan yg sewaktu dgnnye, adalah senang utk tdk diikat andai perkara di atas berlaku...
  • sgt bijak...yelah, cth time mandi die, kalo kite xmandikan maka akan bising dan melalak...cm tu jgk time nk bg susu waktu mlm...ngam2 2 jam die akan terbangun nk susu...timing kua bilik tido, timing nk masuk bilik tido..
sebenanye byk lg..
tp xpela..
aku list out yg ni jer...

kite tgk baby sume same kan...
tp hakikatnye..
setiap baby mempunyai ragam yg berbeza...
jd, di sinilah peranan ibu bapa
utk mencorakkan kaen putih nih...
nih aku tempek gamba encik son-shine aku


okelah,
stop sampai sini dulu...
thanks for reading this
live life to the max and have a nice day..

 
 
 

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts