Tuesday, January 24, 2017

Selamat Dah

Assalamualaikum,

Selamat Tahun Baru 2017 guyssss!!!!
it's still January rite...
better late than never kan???
hehehehe....

Alhamdulillah...Alhamdulillah..Alhamdulillah...
aku dah selamat bersalin anak ke 2, pada 16 November 2016...
betul2 ikut EDD (40 weeks)

since kt kampung coverage mcm hampeh,
excited nk share kt blog pn kene hold la....
even ade wifi kt umah mak pn, xtau nape aku rase line seselow siput vavi....

last entri aku ade cite pasal leaking sket kan??
kalau xingat bole tengok kt sini
aku melalui fasa sakit bersalin yang tersangat panjangnye...
almost 3 weeks lepas discover pasal leaking tu..
ekceli, mase tu aku dh nekad nak induce je and on Oct 28th, aku dengan gumbirenye pegi sepital dengan begitu overconfident nk induce sbb dh ade contraction yg very4 mild...

tp bile CTG dibuat, ade la detect contraction cume not frequent and xkuat...
so mase tu aku cakap kt nurse aku nk induce aritu...
then sbb mase tu baru 37weeks, nurse refer aku pada doctor pakar....
lepas tu mule soal siasat doctor pada aku...
nape nk induce?
tau x kesan induce?
end up induce?
macam2 la die tanye...
last2 die bagi aku satu kertas yg memberi info tentang induce...
die bagi aku, suruh bace balik, fikirkan semule and decide later...
kalau nk induce, sign that sheet and come back...
die akan terus induce aku....
cume die xkan buat mase hari aku datang check up tu...
die reject alasan aku bulat2 wehhhh...
so, xpela..
she's the doctor and i'm the patient...
she knows well kan sbb dh handle banyak kes bersalin....
die kate kalau xnk induce, tunggu tanda laen keluar...

the reason doctor tak nak buat based on lab result pada air ketuban aku sbb xde infection and baby ok...
so since lepas leaking tu xde lagi leaking and xde extra bukaan...
so die suruh tunggu la sbb nk bia natural sakit nk beranak...

bile dah balik umah, aku bace kertas tu and lepas tu aku terus TAK NAK induce...
hahaha...
so aku pn tunggu la next tande...
.
tapi hari2 aku berlalu mmg xtenang la...
contraction sentiasa ade...
dari very4 mild, jadi very3 mild...
bile malam, lagi kuat rase contraction...
tp bile siang, tidakla sekuat waktu malam...
laling temok banyak kali jugak ajak ke sepital tgh2 malam tu..
tp aku tak nak sbb tak mau keciwa...
everytime check up, buat CTG sekali or dua kali je baru detect contraction kuat tu...
so doctor suruh tunggu lagi...
baby masih jauh walaupun dh engage...

and pada minggu ke 39 aku give up...
aku dh start negatif...
sbb, aku mmg sakit nk beranak...
tp aku rase mcm org xpecaya aku sakit sbb TIADA TANDA2 yang ketara mengatakan aku dh nk bersalin kecuali contraction yang aku je rase....
and lendir keputihan yang berwarna coklat kemerahan....
aku give up pegi sepital nk check up..
aku give up dengar ape doctor cakap...
KEPALA BABY MASIH JAUH...
dats it...
perkataan yang menghancurkan muke ceria aku setiap kali excited nk pegi sepital sbb konfiden akan tanda tu dh keluar...

minggu ke 40, aku mmg dh rase contraction..
tp aku malas nk layankan utk ke sepital...
aku dh start cuti and kadang2 follow laling temok ke opis sbb aku tinggal sorg kt umah...

- to be continued -


live life to the max and have a nice day
salam :)


No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts