Sunday, September 2, 2018

Review : Iphone 7+ kamera tak berfungsi

Assalamualaikum,

aku kalau tak tenggelam timbul dengan blog ni memang tak sah la..
hehehe..
paham-pahamlah ye dah ade anak nih, memang nak berkelit je si adek tu.

harini sempena anniversary aku dan si merah 7+ nih, aku nak share pengalaman sket..
sepanjang menggunakan jenama iphone, ni first time aku berdepan dengan issue macam ni..
REAR CAMERA BLANK
jadi hitam terus, blurr and takleh nak capture gambar..
geram oiii bile tengah2 nak amek gambar moment penting die takleh nak function.
untuk kes aku, die ikut mood, 2,3 ari kamera ok, pastu 2,3 ari kiok..
hahahah
start detect problem rasenye awal bulan 4 aritu..
tapi sempat anta ke center bulan 7 aritu..
hehehe..



aku pergi ke Machines Center kt Midvalley..
tapi menurut staff service yg attended aku haritu die informed sebelum diagnosed tu kan

1. hardware failure - tapi cam tak logik sebab die on off. jap ok jap tak ok
2. software update failure - mebi mase update software or apps, ade interrupted kt wifi or files. so akan bagi kesan kt hardware.

setelah didiagnosed kamera aku ok je..
since phone aku still dalam warranty lagi, die suggest aku untuk buat further check kt device la..
sebab if problem lagi, takut pasni kene charged la sbb mase tu warranty lagi 35days je..

mujur aku dah back up phone aku siap2 mase decided nak bawak gi service center tu..
kalau tak, mau berulang alik jugak lah..

Pastikan dah buat kt bawah ni sebelum ke service center ye;

1. Transfer semua gambar
2. Backup semua data ke dalam icloud or kt pc korang
3. Ade back up phone sebab korang akan phoneless la dalam tempoh lebih kurang 2 minggu - but for my case 7 hari bekerja je 
yang bestnye, kalau rezeki uols dapat PHONE BARU keh...


Once uols dah agreed nak further checking your device, diorg akan wipe out and restore your device to factory setting and log a case untuk rujukan dan akan hantar email keh

dalam masa 7 hari bekerja, so diorg anta emel untuk collect phone.
so ni summary untuk phone aku.
diorg tukar kamera and tukar screen display
tak tukar phone baru pun..
syukur jugak tak tukar phone baru..
sebab phone ni ade sentimental value..
it was a gift from laling temok sempena birthday aku walaupun (sigh) ..
entah bile nak dapat hadiah dari die lagi..
so aku rela dapat phone lame instead of a new phone.



so lepas dibetulkan ade 90 hari warranty if jadi balik..
hehehe..


mujur mase hanta phone tu aku pegi dengan adek dan kawan die.
ade la yang tengok2 anak2 aku si Bulan Bintang nih..
korang tengoklah tu, sampai ke dalam counter die masuk..
hehehe..
so lepas dari betulkan aritu Alhamdulillah, takde pape lagi..
harap2 sihat hendaknye..
so, korang yg ade masalah same, boleh try ye..
lagi2 kalau dalam warranty..
of course la free of charge.
kalau takde warranty mau ratusan jugak abes duit kuh..

okelah, sampai sini je.
till then, 
live life to the max and have a nice day 
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts