Friday, January 24, 2014

si penghisap "pacifier"

Assalamualaikum,

"ape ni kt mulut?xmo la"..
"apela bagi anak isap puting nih"
"nnt gigi anak ko ni xchantek la isap puting"
bla bla bla.....never ending questions and stories...
 
oke..
ceritenye begini...
sonshine adalah penghisap pacifier tegar..
we all dah introduce pacifier kt die seawal usia bawah sebulan...
yes, ape yg org nampak, same dengan ape aku nampak sebelum sonshine wujud lagi..
pacifier is not good for a baby...
tapi pada waktu itu, dats is the only solution yang kitorg jumpe..
 
kenape we all dh introduce pacifier pada die?
1. die xmau direct bf since mase tu susu aku pn xbanyak and ade masalah sket...
2. everytime die nanes, kene bg susu..even die dh kenyang die akan menanges nk mengempeng..tp die refused direct bf..so xkan nk bagi botol kosong kan...lagi senang la kene kembung
3. disebabkan kerap menyusu, die gak kerap muntah..even dalam tdo die akan muntah secara kite xsedar.. :'( naseb la mase tu laling temok ke mak nampak
4. the only solution by that time only giving him pacifier..evethough pacifier mmg xde dalam list aku pn....
 
tp, dh dasar budak bijak...
bukan sembarangan pacifier die accept...
1st pacifier, die mmg reject..
reject sangat2...

die hanye accept everytime die tdo..
kalo die berjage, mmg die buang pacifier tu..
gambar2 bawah ni adalah kronologi pacifier yang penah bersama dengan die..
Hanye brand Avent yg die accept..
we all introduce pacifier yg same ngn brand botol susu die..
size pacifier utk budak 6bulan (we all beli size yang same sampai skang die setahun setengah)
 
pacifier pertama yang die reject
 
 
 
 
 
 
 
 
bile die dh besar nih...
aku lebih prefer die sumbat pacifier dlm mulut die..
sebab ape??
sebabnye, budak mane yang xsuke kutip barang masuk mulut macam bawah nih...
 

 
 itu barang2 yang kite nampak dan besar gedabak kan..
kalo barang kecik2..
maen masuk mulut je..
jenuh mak nak oi..
bukan malas nk layan anak..
kalo kite tinggal berdua ngn die..
tinggal jap buat keje, kt dapur ke, kuarkan baju dari washer machine ke, solat ke..
at least aku mmg konpem die xkan masukkan ape2 kt mulut sbb die akan sayang nk pisah dgn pacifier die.
 
ujung tahun aritu, mase kt umah mak aku..
pacifier die mane tah die bubuh..
so kelam kabut kitorg mencari pacifier ilang tu...
nak beli dh tgh malam..
mmg kesian tgk die malam tu..
mulut tu merenyut-renyut gaya tgh isap pacifier..
tu mase tido..
sebelum tdo..
dok merengek mintak pacifier..
bg susu, tp in the end..
cari pacifier jgk..
nasib la mase tu ade pacifier die sblm tu dlm henbeg..
aku rendam ngn air panas dulu sbb dh almost 2 minggu xpakai..
sbb new pacifier ade kt umah..
alang2 nk balik dh mase tu, xkan nk beli baru..
mase dlm kete bagi die dari muke monyok jadi happy
yelah semalaman xde bende kt mulut...

 
ekceli aku dh bertekad nk PISAHkan die dan pacifier when he reached 1 and half years old...
but secara perlahan-lahan..
so far, kt umah pengasuh mmg die xingat langsung pacifier die sbb ramai kawan nk maen2...
cume bile nk tdo je mmg kene ade...
kalo x, die akan merengek la sebelum tdo tu..
aku tau ini akan mengambil mase sket...
tp mmg aku tgh cube nk stopkan die..
wish me luck guysss!!!
arghhhh...aku xmo dengar!xmo dengar!xmo dengar! stresss!!
harap2 before he turns 2 mmg die dh fully stop ber-pacifier nih..
hehehe
life live to the max and have a nice day
salam


No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts