Thursday, March 6, 2014

Dilema IBU2 Bekerja

Assalamualaikum,

tu diaaaa...
tajuk entry pn dh macam nk buat sesi diskusi kate kau..
hahaha...

semua emak kt dunia ni nk yang TERBAIK utk anak2 diorang..
xkire dari sudut mane pun...
mesti nk yang the BEST utk anak2..

kalo ikutkan hati aku ni..
rasenye hati mane2 emak la..
nak aje duduk kt umah, jage anak sendiri...
xyah anta ke org, nursery ke...

tapi dek kerana tuntutan hidup kat bandar nih..
bandar ke??
nak menolong suami mencari nafkah dalam memberi keselesaan dan kelangsungan hidup di kota metropolitan ~SANGAT...
kami TEGAR dan CEKALKAN hati everytime anta anak ke pengasuh or nursery...

hantar anak ke pengasuh/nursery..
kite xtau ape yang dikongsi lagi kt sane...
haaa yang nyata jelas dan terlihat, penyakit for sure berkongsi...
mak FRUST nok...!!

ceritenye begini......

kebelakangan nih..
sonshine kerap batuk..
it's oke..
mebi perubahan cuaca tambahan jerebu kan skang nih...

lame jgkla batuk2 nih...
dh bape klinik kitorg pegi..
last2 bawak paed..
doctor kate paru2 bersih dari kahak...
even batuk die mmg ade bunyi kahak...
tapi doc kate mmg paru2 bersih..
legala..
sebab aku risau la kan kot2 la pneumonia...

skang ni dh add on pakej lengkap...
demam dan selsema...
berjangkit dari kawan2 die kt umah pengasuh tu...

memangla adat kalo budak bercampur-campur ni kan..
tp anak aku baru nk surut batuk2..
dah kene saket laen plak...
terus mak rase nk benti keje u ols...

tapi kadang2 aku peliks jugak ngn parents2 nih...
kalau dh tau anak demam, 1st or 2nd day..
xperlu la anta pengasuh..
jage sendiri kt umah..
bagi full attention kt anak tu..
based on experience aku..
kalau kite monitor anak kite mase tu..
in shaa Allah, demam tu xlame...
selseme pn if possible, xyah la anta anak for the 1st 2 days pas kene tu...

selama aku anta sonshine ke pengasuh nih...
sume bende aku titik beratkan...
aku request macam2 kt pengasuh...

- makan ape yang aku bekalkan...kalo nak bagi makan selain makanan aku HANYA bole makan nasi kosong or roti je...

- Make sure anak aku xkene direct asap rokok since husben pengasuh merokok..

- jangan ditakutkan atau dimomokkan anak aku ngn bende2 mengarut mcm hantu watsoeva..

- no JUNK FOOD/INSTANT FOOD

- nk bawak keluar kene inform...xleh pegi sesuke hati...

- jangan tidokan dalam buaian...

kalau org nk kate kami suami isteri cerewet..
silakan..
i dont mind at all...
as long as anak aku tak ape2..
sebab die saket ke, mengada ke sape yang menanggung??
kami jugak yang menanggungnye...

kadang2 org tua bising gak sebab anak selalu saket..
abes, apekan daye??
itu jela option yang ade skang nih....

laen la kalo suami kaya...
saat ini jugak kami berhenti keja..
sekadar tolong2 kt company die...

haaaaa..
tu kalo laki kaye la kan??
selalunye banyak la dilema mak2 yang bekerja ni..
macam2 kes dh skang nih...
takut je nk mention...

ari2 pegi keje BISMILLAHITAWAKKALTUA'LALLAH....
sambil mempositifkan diri sendiri...
HARI-HARI....

budak demam...
die tgh peluk peha umi dia....

td nk pegi keje...
die nmpk umi xbaring sebelah die..
melalak kemain...
wuwuwuwuwu..
sedey wei...
T___T

semoga hari2 umi terus kuat nk menghadapinye sayang..
mak2 bekerja kt luar sana yang senaseb dengan aku...
semoga kite kuat dan cekal menghadapinye...

live life to the max and have a nice day
salam
 



No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts