Friday, March 28, 2014

Masakan : Kerang Dengan Cengkerang Masak Sambal

Assalamualaikum,

mood masak ON..
dari aritu ngidam nk makan kerang sambal..
ade la 2,3 ari terbayang-bayang...
 jadi tunggu wiken...
SEBAB.....
i bole pegi Pasar...
sebab umah aku dekat ngn Pasar Borong Selangor...
at least segar sket dr beli kat pasar dalam hypermarket...

jadi bahan2 adelah seperti berikut:

kerang - 2 kg
lada blender - secukup rase, aku gune dalam 7/8 sudu besar...
belacan - 1 inci
bawang putih - 2ulas (tumbuk/ketuk)
bawang merah - 1ulas (tumbuk/ketuk)
serai - 2batang (tumbuk/ketuk)
air asam - secukup rase (utk 2 kg kerang aku gune separuh cawan air asam je)
garam - secukup rase
gula - secukup rase
air - secawan

cara memasak :
 
tumis lade blender dalam seminit...
masukkan bawang putih, bawang merah, serai...
masak hingga naek bau (macam mane naek bau??haa bile idung uols terangkat-angkat.. HAHAHA),
masukkan belacan...
gaul rata...
dalam 10 minit, kemudian perlahankan api...
masukkan garam, gula..
biarkan selama +- 2minit
tambah air asam dan air
biarkan air sebati dengan sambal..
dalam 15minit..
pastikan rase sambal yg dimasak adalah seimbang..
yg kene ngn lidah u ols...
lebih kurang sambal tumis punye rase...
masukkan kerang dan gaul rata...
masak dalam 20 minit or sampai kerang terbukak...
 
tadaaaa...
siap...
utk hiasan, aku potongkan daun sup dan tabur...
hehehe..
 
 
lepas aku bubuh daun sup, aku tuang sambal lebihan yang ade dalam kuali..
hehehe..tp gambar ni di snap sebelum kejadian..
sebab mase ni mak dh terliur-liur menengoknye ha,,,,
yelah dh bape ari ngidam...
tapi bukan pasal pegnen pn...
cik P nk dtg kan..
bese la tu...
 
okelah u ols...
selamat menerai la membuatnye...
kalo ade rase nk tambah rencah pn bole...
yg penting endingnye mesti mantop...
cume jangan keracunan sudahla..
 
#whatrehaniscooking #iammyhusbandbestchef
 
live life to the max and have a nice day
salam


No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts