Thursday, July 13, 2017

Dilema Ibu Bekerja vs Pengasuh - Part 1

Assalamualaikum,

bagi mane2 ibu yang bekerja, situasi paling tak best sekali adelah bab mencari pengasuh...
banyak bende akan bermain dalam kepala...
yelah, bukan mudah nk serahkan anak pada org laen lebih2 lagi org luar...
lagi2 dengan kes yang segala macam sekarang nih...
ingat mudah ke uols...susah wehhh...
bende paling susah sekali adalah nk percayakan org...
and aku manusia yang mmg sangat susah nk percayakan orang..

tapi yang paling utama adalah pengasuh yang bole treat anak aku mcm anak die...
when i said treat macam anak die bukan maksud 100%..
cukuplah sekadar kasih sayang, kesabaran tinggi dan perhatian...
other than that still kene follow my instruction...

so aku ade 2 different pengasuh..
Alhamdulillah, anak2 aku terjaga la..
bile balik mmg mandi, wangi, dah makan, dah nyusu..
yang ni mmg aku tak deny..
mmg syukur..
arini aku nk tekankan dalam bab pemakanan dan penyusuan anak2 aku..
dari side pengasuh...

mase Bulan aku banyak pejam mata sbb pengasuh masih boleh dikategorikan 80% ikut instruction aku...
balance tu paham2 lah..
hehehe...
so, mmg bertahan lame jugak die jage...
dari umur Bulan 3m sampai la hari aku deliver 16 Nov 16.
rumah pengasuh lame ngn rumah aku mmg sangat jauh...
sehala dalam 30minit + 1 tol..
so gitula rutin aku selama almost 4 years..
tp sbb pengasuh ok, aku pn ok la...
takde isu sangat..

cume bile Bintang lahir, mmg aku ingt nk proceed je anta ke pengasuh yg same...
tapi, disebabkan Bintang bf so aku tak nak amek risiko memandangkan jarak perjalanan dan belum termasuk jem lagi...
sbb aku drive sendiri kan..
maka sesi mencari pengasuh baru pn bermule..

it took me more than 2 months to find the new nanny..
lepas abes cuti pantang, aku mintak tolong adek aku jagekan anak2 aku..
berbayar la..

alang2 cari pengasuh baru, mmg aku cari the nearest la ngn umah..
mmg betul2 mencabar..
finally kitorg pn decide amek 1 nanny yg umahnye jarak dalam 5 minit je driving...

Alhamdulillah..
aku pn seronok la bile dapat dekat and anak die jage pn tak ramai..
walaupun bayaran rm700 aku pejam mata je...
tapi tak sampai seminggu...
aku rase mmg taknak hanta on the spot je...

to be continued......

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts