Monday, July 17, 2017

Dilema Ibu Bekerja vs Pengasuh - Part 2

Assalamualaikum,

mcm aku cakap sebelum ni, sebagai ibu bekerja aku mmg mengharapkan pengasuh...
tak caya tanyelah mak2 yang keje nih...
it's hard but we have to..
susahnye nak percayakan org, mengharapkan org menjaga amanah dengan baik..

aku bukan mengada-ngada strict baru ni..
even mase Bulan pn aku dh strict dengan penyusuan dan pemakanan...
tp since Bulan mmg fully FM aku strict pada pemakanan...
NO JUNK FOOD!
pernah kantoi Bulan makan junk food, seminggu aku remind pengasuh jangan bagi..
frustrated jangan cite la...
tu cite Bulan..

Bintang laen plak citenye..
since die fully BF, aku mmg sangat2 careful bab ni based on perkongsian2 dalam group2 penyusuan...
yelah, susu badan bukan semudah bukak tin masuk susu dalam botol tambah air..
mase sebulan adek aku jage aku bekalkan 1.5oz x 8 botol
(mule2 aku bekalkan 2oz x 6 tapi Bintang mintak setiap jam and kadang2 tak abes sbb tu aku turunkan jadi 1.5oz)
seminggu sblm anta ke pengasuh, aku tanye ade aku, cukup tak susu 1.5oz per sesi..
adek aku cakap, terlebih cukup..
aku lega la..

so mase anta pengasuh baru, aku bekalkan 1.5oz x 9 botol..
siap extra 1 botol lebih dari adek aku..
hari pertama hanta, pengasuh dah cakap tak cukup...
Allah..
padahal aku dh mentioned adek aku dah jage sebulan sblm die jage and aku mmg dah keje mase adek aku jage tu..
so esoknye aku anta mcm biasa dengan harapan Bintang ok..
Alhamdulillah susu abes

masuk hari ke3, mase anta tu aku tak ingt aku cakap ape..
tapi tibe2 akak tu terlepas cakap die bagi Bintang 3oz sekali susu...
Ya Allah...
terkejut aku..
dalam journey bf die tak same mcm susu FM bole suka2 up oz anak..
bia bertambah botol jangan bertambah oz...
tu rules die..
sbb mcm kite tau, bf based on demand..
kite bole upkan oz tapi berperingkat dan bukan 1.5oz pegi terus 3oz
tak keruan hati aku sehari tu..
aku whatsapp suruh bg ikut 1.5oz je per sesi..
die kate tak cukup sbb Bintang asek nanges bile susu abes..
sbb tu die up oz..
plus die suruh bekalkan lebih..
aku bukan taknak bagi lebih, tapi demand Bintang 12oz sehari..
yes, kekal sampai arini 12oz sehari..
tak lebih kadang2 kurang dari tu..

hari ke5 aku anta, kantoi tang laen plakkk...
sedih medih hati ku...
pkl 5 pagi aku bangun masakkan untuk bekal Bulan setiap hari..
sekali ptg tu die bitau aku, selame ni makanan yg aku masak tu die suap sume anak asuhan die sbb katenye Bulan tak nak makan...
abes selama 4 tahun pengasuh lame jage elok je die makan..
plus, sejak bile anak aku tak nak makan ape aku masak sedangkan Bulan mmg tak penah refuse masakan umi...
mmg aku terus tawar hati dah nak anta ke die..
ikut hati mmg tak nak anta dah nexweek tu..
aku call adek aku mintak tolong..
tapi adek aku pn tak available tarikh tu..
maka aku pn pasrah hanta anak2 ke pengasuh tu sampai adek aku free...
sepanjang 3 minggu lebih tu..
aku dah stop prepare bekal Bulan...
aku dah start tak percayakan die handle Bintang...
aku mintak adek aku jage anak2 aku at least sampai Bintang dah makan..
supaya aku tak kalut nk amek anak2 aku cepat dari keje..
supaya aku tak suruh laling temok amek anak2 aku cepat dari pengasuh sbb dah tak percayakan pengasuh...

bile tgk poopoo Bintang selalu jadi takut..
kalau bole tak nak pikir..
tp kadang2 mesti terpikir..
selalu cakap kt laling temok, tah2 die dah bagi air suam kat Bintang, tah2 die dah bg nestum, tah2 die dah bagi susu FM..

yes, aku dah stop hanta..
Alhamdulillah..
tp next year aku start kene cari pengasuh baru jugak..
mebi hati aku ok sket..
sbb Bintang dah start makan kan..
and die dah lebih aktif..
skang ni pn die aktif kadang2 susu ade balance..
susu 13.5oz yg pengasuh sebelum ni sentiasa kate tak cukup..
Alhamdulillah aku bole buat stok sket..

aku cube nk mudahkan pengasuh, tp kalau pengasuh tak bole nk follow simple instruction..
susah..
baby mmg kerap menangis and tak semestinye die nak menyusu je..
banyak sebab laen..
huhuhu..

ade kes yg kene kt kawan sendiri, anak die menyusu 3oz per sesi..
bekalkan pengasuh dalam 8 botol (logik akal ngam 8jam)
tp pengasuh die bole call mintak tambah botol lagi...
ko ghase?
anak2 bf bermasalah ke mcm mane?

itulah dilema mak2 bekerja nih especially yang bf dgn pengasuh...
tapi aku sebolehnye cube nk elak konflik ngn pengasuh..
2,3 kali aku remind kalau tak ikut mmg aku tawar hati terus...

gitulah citenye..
till then,
live life to the max and have a nice day
salam



No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts