Monday, July 1, 2013

MEAL : Mee suah telur

Assalamualaikum,

hai sume..!!
minggu baru, bulan baru...
homaigod, it's july and ramadhan al mubarak is sooooooo coming around...
whiche means...
sonshine will turn to 1 this month..
1 year old boy..
sangat manje oke....!!
makan pun kalo bole sume bende xmo kunyah melainkan umi terpaksa maen kunyah2 depan die...
dush!!!

oke, last week aku kenalkan saudara mee plak pada sonshine..
resepi aku buat macam buat sup tapinye xde sup bunjut, kayu manis, bunge kelawang, cengkih...
sume2 bende ni xde dlm resepi sonshine...
ehehehe...

mee suah ni better lagi dari bihun dan mee kuning tu..
sebab kite xyah rendam or masak dalam air panas lame2 (for those yang xtau mcm aku nih...)

so bahan2 adelah :

seulas bawang putih
setangah biji tomato
suku carrot  yang sizenye besar
dada ayam
(bahan2 diatas potong dadu)
sedikit serbuk lada itam
minyak zaiton
sebiji telur
air 2 mangkuk kecil (aku ukur gune mangkuk ikea yang colourful tu hehehe)
*lada hitam tu optional, carrot tu pun optional gantilah ngn ape2 sayur yang anak u ols suke..
nak potong dadu ke, kisar ke, sagat ke..mane2 pun boleh..hehehe*
 
cara masak;

panaskan periuk, tuang minyak zaiton..
tumis bawang putih sampai naek bau,
tuang air dan masukkan ayam dan carrot
biarkan sampai ayam masak dan carrot lembut...
masukkan tomato bile dh masak...
masukkan mee suah..
aku gune satu gulungan je..
masukkan telur..
kacau sebati dan matikan api...


aku bubuh lada itam pasal...
sebab aku tgk sonshine oke je mamam lada itam tu...
poo poo pun oke je..
so aku mmg proceed je la..
tp sedap u ols kalo letak lada itam ni...
dengan uminye sekali ngap..
hahahhaa
 hasilnye macam ni lah..

tempted kan??
hahahah
kemain lagi sonshine mamam...
cume geram sebab carrot tu die xmo kunyah...
kunyah mule2 je..
pastu maen telan je u ols...
geram je ngn budak nih...
tp ayam yang berketul tu bole plak kunyah...
saket ati mak ni...

macam mane aku tau??
sebab poo poo die kua carrot seketul2 aku potong tu..
memang nk kene ini budak ngn umi die...
papepun u ols...
selamat mencube...

live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts