Thursday, August 29, 2013

serunding kelapa

Assalamualaikum,

selagi raye xabes,
selagi tu la open house sane sini...
selagi tu jugakla, opis akan buat makan2...
hehehee...
ni lagila nk sambut merdeka...
ditambah plak dah ujung2 syawal...
makin banyaklah open2 house ye u ols...
so baru ni, department aku buat potluck raya...
dan disebabkan ramai bawak makanan berat2, 
aku pun decided nk bawak something yang ringan2 jela..
tapi bole mix and match ngn ape yang opismet aku bawak...
so pikir punye pikir..
maka inilah hasil potluck aku...
SERUNDING KELAPA..
simple je u ols...

gugel2 tenet cari resepi...
call2 mak nk konpemkan resipi..
maka malam ahad tu sesi membuat rencah...


esoknye, pepagi aku masak...
hehehehe..
first time u ols buat..
inilah hasilnye...


resepinye mudah...

kelapa - 2biji
air asam jawa secukup rasa
garam
gula

bahan2 utk dikisar;
 lengkuas - 2 inci
kunyit - 2 inci
halia - 2 inci
 serai - 2 batang
biji ketumbar - 2 tbs
jintan manis - 1tbs
jintan putih - 1 tbs
udang kering - 2 tbs

cara buat
1. panaskan minyak dalam kuali, tumis sume bahan2 kisar hingga wangi dan terbit minyak
2. selepas tu, masukkan air asam jawa, garam, dan gula secukup rasa dan kacau hingga mendidih
3. kemudian, masukkan kelapa parut. Kacau sentiasa dgn api sederhana/kecil sampai la kelapa td jadi ringan dan kering
4. hidang la pastu

portion kt atas ni, sesuai kalo nk buat banyak mcm ade majlis kenduri ke..
tp kalo makan sendiri, u ols kurangkan portion ye...
kalo x, jenuh nk ngabeskan...
hehehehe...

naseb la gugel ni bijak pandai kan...
bole aku jumpe resepi ni kt ujung jari..
kalo x, jenuh mak nk ajar satu2..
tu lah, dulul mase soh blaja masak, kedegaq sangat xmo masak...
hehehehe
xpe, prektis make perfect...
xtau masak..
cik gugel ade u ols...
hehehehe

okela, selamat mencube...
live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts