Thursday, August 1, 2013

macam mane yer??

Assalamualaikum,

hai sume...
arini aku nk cite something..
ekceli aku xtau la nk start dari mane..
tp ade gak yang bertanye mcm mane nk dapat kan anak yang berkulit cerah dan putih...
erkk..
putih ke sonshine?
hahaha
 
beberapa jam selepas dilahirkan...

ade yang tanye ape yang aku makan mase pegnen?
terlebih minum soya kah? susu kah? amboi, sumenye berwarna puteh ko tanye..

tahle, aku xdelah berpantang dalam bab pemakanan ke ape...

kalo ikutkan aku cume mengamalkan diet Rasulullah je..
-susu kambing setiap pagi laling temok buat - higoat je pun, bukan yg fresh tu
-banyak makan buah2 terutama tembikai merah/susu
-kuat makan daging kambing - start makan mase pegnen 8 minggu
-mase pegnen sangat suke makanan yang bercheese
-makan salad, sayur
-lebih selesa makan bubur, nasi impit, bihun
senang cite makanan seimbang la...
selalu rutin pemakanan aku
(pepagi aku amek bekpes mcm bihun/mee goreng, tgh ari aku amek nasi campur tapi nasi tu sesenduk, lauk je banyak..malam aku lebih suke makan bakar2, laksa, soto, bihun or something yang berkuah..) 
-aku suke tdo dengan aircond tanpa selimut...hahaha..serius weh..tu laling temok yang cakap..padahal aku manusia yang paling cepat xtahan dengan aircond yang kuat..
agaknye la kan sebab tu sonshine jadi cm SNOW WHITE kot...hahahaha

umur sebulan

tapi itu xmenjanjikan la akan dapat anak yang puteh..
sebab dalam mase yang same aku suke sangat makan 
-kicap
-makanan yang dibakar/grill (roti, piza, satay,)
-i do not eat any supplement (obimin pe jadah tu mmg aku xamek)
penah sekali aku dikhuatiri kurang darah pasal baby besar, xsilap mase tu doc bg pil tambah darah aku xmakan pun..aku rela makan kerang walhal aku sebenarnye xleh makan kerang sebab allergik..tp alhamdulillah sepanjang pegnen, mmg allergik xpenah naek..
-sepanjang pegnen, sekali je aku minum soya...

tp selain tu aku rase ni adalah baka..
macam aku penah cite sebelum ni kt sini...
kan..
tu jugak bole menjadi sebab kenapa sonshine berkulit cerah..

latest picture - 1 yo

papepun, 
sepanjang proses pegnen, setiap hari aku doa sambil usap perut
"semoga anak umi ni peroleh paras rupe yang elok dan baek tingkah laku.."
hari2 tu la aku doa..
dan lain2 doala..
mungkin juga doa aku dimakbulkan
doa ibu kan mustajab...
sebab doa seorang ibu tiada hijab..
jadi sentiasalah berdoa yang baek2 untuk anak kite...

tapi bile aku jumpe anak2 org laen yang sebaye sonshine..
xdelah putih mane anak aku nih..
tp xpela, orang dh tanye, ni jawapan aku la kan...
xde spesel mane pun..
rezeki dapat anak kulit cerah..
plus sonshine pun tdo dalam ekon, so blom terbakar lagi kulitnye..
tunggu la besar sket..
tp xkesahla, puteh ke, gelap ke..
yang penting akhlak yang kite nk terapkan..
semoga anak2 jadi org bergune pada agama dan saudara semuslim..
ameen
live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts