Monday, November 25, 2013

MEAL : mashed potato versi baby

Assalamualaikum,

semalam aku buatkan sonshine mashed potato...
die mmg xpenah makan mashed potato kfc or pape mashed potato...
so kononnye nk ajar la die makan kan...

bahan-bahan
- 2 biji kentang
- lada hitam (setengah kecil sudu)
- unsalted butter (5g)
- susu segar (ikut kentang yg digunekan)
 
cara buat;
- rebus kentang sampai empuk...so aku potong kecik2 bia cepat kentang tu empuk..once dh lembut, buang air dan masakkan lagi sampai air kering

- bile dh kering, boleh lenyek kentang gune cara manual atau machine..then bubuh la lada hitam dan butter..lenyek lagi sampai sebati...

- finally masukkan susu untuk buat mashed potato tu gebu dan lembut..aku gune dalam 5 sudu besar susu segar...  siap utk dihidang...

aku xbuat gravy die...just makan mcm tu je..hahaha..dan hasilnye adalah...


aku buat utk sekali makan je...
so mmg xde simpan2...
TAPI...sonshine xmo makan pun..
last2 laling temok makan sampai licin...
hahaha..
die ingt aku buat banyak..
die cakap sedap sangat...
siap tanye ade bubuh cheese ke sebab ade rase cheese..
hakikatnye, xde cheese pun dalam tu...
hehehe..
sedap sangat la tu agaknye...
tu xikut resepi betul utk mashed potato ni...
aku buat ikut kesesuaian umo sonshine...hehehe

mommy bole try oke
sedap...
yang aku blaja skang ni...
mkanan bujang aku ni xleh nk mashed..
mmg die reject..
so pasni kalo nk buat..
aku just make sure yg kentang tu lembut dan lenyek xsampai halus la...
hehehe

live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts