Friday, May 2, 2014

Resipi Pelbagai : Coleslaw, Cheese Baked Potato, Blackpepper sauce

Assalamualaikum,

haaa...
aku janji nk share resipi2 aku utk makan malam berlilin kan...
jadi di sini aku share kan ape yang patut eyh...
 
1. Mushroom Soup :  uols bole klik SINI utk resipi..
 
 
2. Cheese Baked Potato:
bahan-bahan
ubi kentang - 2 biji
mozarela cheese - ikut keperluan
minyak zaitun
daun bawang
 
cara penyediaan
rebus ubi kentang sampai empuk , bole la rebus sekali brokoli kalo nk save time
panaskan oven dgn suhu 200 darjah celcius..
bile ubi kentang dh lembut, biarkan sejuk..
apabila telah sejuk, hiris jangan sampai putus..
hiris cheese, dan bubuh dicelah-celah hirisan ubu kentang..
sampai semua kekosongan ubi kentang terisi dengan cheese
sapu minyak zaitun di atas pembakar dan ubi kentang..
tuangkan daun bawang yang dh dihiris halus
 
masukkan dalam oven dan masak sehingga 20minit..
dh siap bole la terus bubuh dalam pinggan..
(kalo nk hasil cantik, gunelah dulang yang non-stick)
 
 3. COLESLAW 
bahan-bahan
kobis - 1/4 dari kobis
lobak -1 batang
mayonis - 4 sudu besar
susu segar - 4 sudu besar
sedikit garam dan gula secukup rasa
 
cara penyediaan
hiriskan kobis dan lobak halus...
campurkan sume bahan2 di atas gaul sebati.
masukkan garam dan gule secukup rase..
masukkan ke dalam bekas dan simpan di dalam peti sejuk semalaman..
 
4. LAMB CHOP
 dalam banyak2 cume ni je aku xprepare sendiri..
aku beli dah siap marinated je..
ni sume kerana proses catuan air..
dan mase tu umah aku xde air..
sebab nk perap amek mase satu malam baru sedap...
so pasrah je la...
so tinggal grill je la...
grill sampai daging die masak or ikut mcm mane yg korang suke la...
 
5. BLACKPEPPER SAUCE
bahan-bahan
minyak
bawang Holland sebiji - potong dadu
blackpepper - 2/3 sudu besar
sos tiram - satu setengah sudu
kicap - ikut nk hitam mane
sos cili - satu sudu
tepung jagung - satu sudu besar
air - 1 cawan
 
cara penyediaan
panaskan minyak dalam kuali
tumis bawang sampai naek bau dan masukkan air..
masukkan sos tiram, kicap, sos cili dan gaul...
kalau masin sangat tambahkan gule secukup rase..
masukkan blackpepper dan bile mendidih..
masukkan tepung jagung yang telah dibancuh air..(bubuh mengikut kepekatan yang diiginkan)
 
6. FRESH ORANGE
- aku gune oren 9biji utk dapat jus asli oren..
hehehe...
dan siap sumenye
 
 
inilah hasil air tangan aku..
hehehe..
selamat mencube u ols...
 
live life to the max and have a nice day
salam
 


No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts