Monday, June 8, 2015

Resepi : Sup Ayam Simple by Rehan

Assalamualaikum,

harini, aku nak share satu resepi..
rasenye semua mak2 dalam malaysia nih tau dh nak buat mcm mane...
perkongsian ni lebih kepada utk anak2 dara, bujang2 dan bapak2 org di luar sana...
sbb aku rase, ade segelintir org yang macam aku, TAK PANDAI masak..
hehehe..
jujur aku cakap, aku dulu sebelum kawen, knowledge masak aku mmg limited sangat...
hari2 masak lauk same...
tapi naluri nk belajar masak tu mmg xde la..
sbb ade mak kan..
bile dah kawen, baru menggagau nk belajar masak..
tak percaya?? sile lah percaya..
hahaha..

ok kembali ke resepi simple nih, portion aku masak ni mmg utk keluarga kecil aku yer..
so kalo rase keluarga anda besar, sile besarkan jugak bahan2 asas ni yer..

bahan-bahan

- 1 biji kentang potong dadu 
-1 batang lobak merah potong bulat (ni sebab lobak aku jenis halus je..kalo besar2 tu gune setengah pn dh ok)
- rempah 4 sekawan (kalo nk ganti sup bunjut pn bole sbb aku xbape gemar gune sup bunjut)
- seulas bawang putih (ditumbuk)
- setengah bawang merah (ditumbuk)
- ayam (bahagian tulang, kulit dan isi)
-garam secukup rase
- daun sup
- 1 liter air
(aku xperlukan minyak sebab aku xmenumis..dan once dh reneh sup tu nnt akan kua minyak dari ayam..so kalo u ols suke ditumis dahulu, then kene prepare minyak dalam 1 1/2 sudu makan)



cara memasak

1. masukkan air, bawang putih dan merah yang ditumbuk, rempah, kentang dan lobak merah
 (kalau yang menumis, panaskan minyak masukkan bawang merah dan putih sampai naek bau dan masukkan rempah ..dh naek bau sume, baru masukkan air diikuti kentang dan lobak merah)
2. renehkan kentang dan lobak sampai lembut (maksud lembut tu bile u ols try belah tu senang je nk belah)
3. setelah kentang dan lobak lembut, masukkan ayam dan garam
4. bile ayam dh masak bole matikan api dan bubuh daun sup

nampak tu die berminyak...?
nyum nyum nyum...


inilah hasilnye sup aku xkaut sume sbb utk sonshine makan je..
sonshine kalo makan ni dengan nasi, setiap suapan tu mesti akhirnye "emmm, sedapnye"
so kalau uols try sebutla name ku 3 kali..
kot2la mase tu tersedak mak enon kan...
hahaha..

mane2 yang baek tu datang dari Allah, yang buruk tu dari aku sendiri..
selamat mencuba..

till then, live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts