Tuesday, June 2, 2015

Tantrum

Assalamualaikum,

sekadar gambar hiasan

tak semua, tapi kebanyakan kanak-kanak akan mempunyai tantrum mereka sendiri...
pernah x u ols menghadapi tantrum anak2 terutama di khalayak ramai..?
kalau ia berlaku, mesti rase macam semue mate sedang memandang kite kan??
rase malu, geram lebih2 lagi kalo xdapat nk tenangkan anak yang tgh galak menunjukkan perangai "paling baek"..
 
Tantrum tu ape??
bagi mereka yang masih xtau ape itu tantrum...
 
  "Tantrum adalah perkara yang biasa di kalangan kanak-kanak berusia 18 – 48 bulan. Tantrum adalah sesuatu yang normal tetapi mencabar kesabaran ibubapa. Tantrum boleh berlaku dalam bentuk kemarahan, kekecewaan, dan tingkah laku yang mencabar. Anak anda boleh menjerit, menangis, menendang, memecahkan barang-barang, berkelakuan ganas dan kadangkala, menahan nafas mereka."
u guys bole refer utk bacaan lanjut : doktor budak

ekceli banyak cara diberi untuk menghadapi tantrum anak antaranya;
  • bertenang
  • cuba pujuk 
  • alihkan fokus anak
  • sistem reward
  • nasihat
  • bersifat tegas
yes, sonshine pun skang mmg pandai dh menunjukkan "perangai baek" die tu...
dh hadap sendiri baru ko tau senang xsenang nk handle tantrum si anak nih...

die penah menangis, melalak dan mengamuk gak kt public...
mase mule2 tu terkejut mak enon aku ngn laling temok...
hamboiii, mane belaja tah ngamuk2 nih...
hahahaha..
 
last2 kitorg start prektik...
contohnye, kt mall kan banyak maenan yg masuk duit tu kan...
mmg feveret sume budak kan...
kalo die nampak, bg la die maen dan naek satu2 maenan tu..
kalo ade 10 pn haaa bia la naek semua 10 tu...
(selalunye kalo aku xrushing la..kalo aku rushing tu yg kadang2 kene hadap tantrum die jugak)
 xyah masuk duit bg bergerak pn..
(hahaha...bad parents ke x kitorg nih)
 
selalunye, kitorg akan bg reminder mcm nih..
"ok, ni last lepas tu jalan..."
mmg die akan cakap "tanak" or geleng...
tp selalu sonshine ni, xnak2 pn kalo kite jalan die bising sebab tinggal die je la..
pastu patah balik hulur tangan die akan ikut kite sambung jalan...
tu kalo datang senang la nk ajak die pergi..
kalo die buat dono je, mmg angkut la...
menjerit la jugak, cume xlame..
4,5 langkah turunkan die...
dan die akan berlari-larian mcm biasa...
 
penah sekali mase laling temok outstation..
bawak maen kt playground kt mall...
dekat sejam gak aku bia die maen kt situ...
agaknye dh seronok ramai kawan..
sekali ajak balik die siap bergolek menjerit, menangis xmo balik..
haaa, mmg aku peluk die bisik kt die..
"thaqif, u are better than this, kesiankanlah ummi"
terus dukung, haah, mmg lg tinggi pitch die pegi..
tp jap je...
turun escalator, bagi die jalan...
sendu xilang lagi..
air mata bercucur lagi...
menangis lagi anak aku..
cume nanges mengada...
belanja la die satu air minuman feveret aku, feveret die jugak...
terus elok bercakap ngn aku mcm xde pape...
walaupun bahasa ayam itik je kan...

kalo kt umah jangan cite...
siap campak barang kalo die buat ape xjadi..
tp yg tu aku perasan...
aku kene encourage cakap kt die yg die bole buat...
then baru die ok..
kalo x, selagi tu die akan baling2 barang tu..
 
 kadang2 aku pn buat silap gak..
 sebab kadang2 bile die perangai tu, mmg aku jadi marah kalo aku penat...
terlepas gak aku hadap tantrum die dengan marah..
mmg xkemana...
sudahnye, kene rotan kaki lah...
tp mak2 laen jangan buat gitu tau...

dengan budak2 kite kene prektis the best way..
aku selalu set kt mind aku..
aku penah jadi budak kecik..
dan budak2 mmg nature die maen and explore...

jadinye, tangani tantrum anak dengan bijak...
mmg kesabaran kite diuji..
tapi jangan sesekali menyumpah anak ye parents...
aku selalu cakap kt sonshine kalo die "perangai baek sangat"
"kamu ni bijak sangat dan umi maseh xsampai level bijak kamu tu sbb umi tgh belajar part ni, kamu up ke level laen plak"
hehehe

so, till then..
live life to the max and have a nice day...
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts