Friday, May 19, 2017

Diapers Free - Without Potty Training

Assalamualaikum,


Alhamdulillah...
Bulan is now diapers free....
without potty training...

tahun lepas, ramai sangat bising sbb masih pakaikan pampers kt die...
aku sangat tak suke dengan mentaliti org2 sekeliling yang terus suka2 judge ape parents buat utk anak die...
kadang2 sampai satu tahap mmg aku blow tak kire org tua dah...
menjawab jugak walaupun laling temok dah buat signed jangan menjawab...
tapi mase tu hormon umi tgh tak stabil dengan morning sickness, dengan keadaan kesihatan tak menentu...

aku penah potty trained jugak mase umur 2 tahun setengah, bukan tak pernah...
end up, tak istiqomah...
die pn masih peepee and poopoo bersepah mase tu..
and umi is the pemalas tak hengat duniaaa
heheheh..
and plus sbb kitorg jenis tak melekat sangat kt umah...
bile kerap keluar nih, the easiest way, pakai pampers je la kan?
hehehe...
so tu yang bertahan sampai umur 4 tahun...

even mase umur 4 tahun tu pn aku just gamble je tak pakai kan pampers...
Alhamdulillah, die pandai ke toilet...
lepas tu informed baby sitter...
tu pn aku takde suruh baby sitter stop pakaikan pampers, 
tp inisiatif die sendiri nk stopkan jugak slow2...
and sume went smoothly...
tp keluar dari rumah still pakai diapers lagi...
sbb budak2 ni kadang2 die time betul2 nk kua peepee or poopoo tu baru cakap kan...
langkah keselamatan..

sampai lah start tahun nih, stop terus pakai pampers waktu siang even keluar ke mane-mane mmg kitorg terus stop...
tapi utk tdo still pakai...


mase laling temok outstation, satu malam tu aku terlupe pakaikan die pampers waktu tido...
kebetulan si bintang nk melekap je...
pagi tu bangun aku peluk and teraba bum die takde pampers...
laju aku cium tilam takut jugak kan kot2la ngompol (kencing malam)
tak basah, tak hancing...
umi is happy...
tapi takde nk stopkan pn...
pakai lagi..
sampai la last week pampers die habes stok kt umah nih...
hehehehe...
kitorg lupe beli...
aku pn cakap kt laling temok malam tu tdo tak payah dah pakai cd or pampers...
laling temok mcm tak yakin la...
sbb nnt kalau ngompol, die jugakla kene cuci sume..
hehehe..
aku pun cakapla, dont worry, tak kot..
sbb penah terlupe pakaikan aritu die tak ngompol...
walaupun dalam hati aku pn mcm dup dap dup dap..
hahahhaa..
and Alhamdulillah...
it's been a week now...
tdo malam takde pampers...
and tak pernah lagi ngompol...
so umi decided, this is the stop point...
my eldest son is now diapers free...
fuhhhh, save duit umi dah..


mase aku potty trained die umur 2 tahun lebih tu..
sbb terikut-ikut tengok kawan2 aku yg ade anak sebaya anak dah diapers free...
umi pn kalut la kengkonon ikut petua parents cuti seminggu sume tu..

sampai tersedar sendiri...
since aku takde la nak anta anak aku masuk sekolah awal sangat...
so aku pn mcm takpela..
one day, he will learn and know how to do it...
tu yang everytime org dok tegur..
aku cakap, die akan belajar sendiri...
lagipun die belom nk sekolah lagi...
tak de point la aku beria nk potty trained awal2..

yes, cakap umi tu satu doa...
mmg die belajar sendiri...
umi tak ajar pun nk poopoo or peepee pegi toilet..
cume kalau kt luar die buat mcm rumah sendiri la...
hahaha..
bukak seluar baru cakap nk lepaskan hajat...
tepuk dahi wehhh... 

seiring dengan umur die..
die belajar sendiri...
no need to push..
potty trained is good, tp kalau parents rase mcm beban..
sbb bile anak terlepas poopoo or peepee selain toilet..
kompem uols marah..
tak tau org laen, tp umi tahap sabar ni sekali dua ok lagi..
selebihnye tipis dah sabar...
better wait naturally...
cume amek mase and sakit telinge sket la...


org kutuk, org pertikai dan compare cara die ngn kita...
it's normal...
hati kene kental..
sbb dalam hal ni, kene jage hati kite and hati anak kite...
bukan spoil anak tau..
hehehe..


cepatnye mase,,,
he is going to be 5 years old boy and i still cannot forget how i hold him for the first time..
*tears*

okla, sampai sini je nk share pasal nih..
till then,
live life to the max and have a nice day 
salam

1 comment:

  1. Xpayah dengar org ckp budak skang pandai xpayah nak paksa dia. Dia akan pandai sendiri....

    ReplyDelete

feel free to share thoughts