Wednesday, May 3, 2017

Gigih ke Gigil?

Assalamualaikum,

kali ni aku nak share pasal cara cuci Cloth Diaper (CD)..
bile confirm pegnen je, aku dah set this baby will using CD utk ganti lampin pakai buang (DD)..
semua pn tau, kalau gune DD kite buang je kan lepas gune..
tapi gune CD, hmmmm....

beauty is pain kan??
so, sbb umi suke tgk bum kiut miut...
so this part is my pain...
wuwuwuwu...
comey je kan tengok CD comel2 bile pakaikan kt anak?
so mari kite bace jugak proses mencuci CD ni...


kutip CD2 dari bakul dan asingkan insert dan cover...
kalau ade nappy liner, asingkan sekali utk proses bilas...
mase ni, ketahanan mental dan fizikal kena kuat bile ko tgk longgokan CD nih...
bilas tu WAJIB..
tak tau la kalau ade mak2 tak bilas then terus basuh...
proses bilasan aku at least sampai xde bau hancing kt insert tu..
selalu kalau poo poo mmg aku terus bilas..
setakat kencing2 nih, bole tahan lagi...
so rotation aku selalunye paling lambat 3 hari la...
paling awal kalau CD tu menimbun banyak disebabkan kekerapan poo poo...
tapi selalunye ade org suke bilas hari2 or everytime tukar CD..
ikut la mane senang and mase uols jugak...

once dh asingkan mcm ni dan masukkan salah satu dalam bakul or baldi kosong,
 u ols bilas la mane2 dulu...
nk bilas insert or cover dulu..
tp make sure bilas satu2...
mcm aku, aku akan bilas bawah air lalu atau air paip...
so kalau jenis macam aku bilas kt sinki, mangkuk sinki kene kosong la lepas asingkan tu ye..

dalam gambar bilangan cover 14 pcs and insert around 14-16pcs

bile setel bilas, bubuh kt baldi..
utk tos air bilasan tu or in between time tunggu sume bilasan settle.


make sure cover CD dimasukkan dalam net ye..
so kalau net besar mcm ni, bole masuk max 7 CD
insert pn selalunye aku masuk net, tapi mase ni kt kampung, aku cume terbawak 2 net je...


so mmg aku bubuh je dalam washing machine...
insert hitam tu sepatutnye masuk net tp mcm aku kate tadi net terbawak 2pcs je..
maka redhoo jela insert hitam tu kt luar...
hehehe..
beza ye insert hitam dan putih...
nnt aku share next entry pasal insert plak...
harap2 ingatla ye...
hehehehe...


utk CD, tak semua sabun bole gune ye...
ada special sabun yg sesuai utk CD..
ekceli die ade few brands dan aku gune Pureen HAD..
dan kuantiti utk basuh total 30+ pcs tu banyak nih je...
dari aku start pakai bulan 12, sabun ni masih lagi berbaki lebih kurang separuh botol..
mmg kuantiti sikit je, sbb CD xbole dibasuh sampai berbuih tu...
cepat rosak CD ngn insert tu nnt...
then, kite putar machine mcm biasa dan kite tunggu sampai mesin berenti..


cara penyidaian, cover xboleh terdedah lama bawah matahari...
utk elak getah die rosak..
so selalu aku sidai dalam rumah...
dan cara sidai pn maen peranan sbb nk jaga getah die..
selalu aku asingkan insert dan cover...
tp sbb mase shoot ni aku buat kat kampung memandangkan ade org tgk baby...
dan barang2 pn limited...
maka aku campur jela insert ngn cover...
untuk insert, kite bole sidai bawah matahari..
no problem at all..


tunggu kering dan lepas tu satu hal plakk nak lipat dan simpan sume ni...
tang tu aku xsempat nk snap..
but i will share it kalau ade kesempatan snap gamba ye...
:D

dh tgk ni, u ols rase gigih ke i ols?
haahaha..
nk buat cmno, uminye suke sbb design cover tu menarik minat...
tp yang paling malas ni lah...
proses menyuci...
adoi, mmg sakit pinggang...
tp tula, sakit pinggang pn dah dekat 6 bulan my Bintang dengan CDnye...

Alhamdulillah, sbb suke tgk bum anak kiut miut...
secara tak langsung, umi dapat berjimat duit pampers uols...
i ols sebulan habes RM150 je kalau nk topup CD...
kalau x, mmg xde keluar duit pn...
bole pegi ke laen la duit tu...
as for now, aku ade 23pcs utk weight sampai 15kg dan 6 keping utk weight sampai 30kg..
but utk sampai 15kg, aku nk kumpul lagi utk cukupkan rotation yg bole buat aku rileks sket...
sbb yg 23 ni pn kadang2 rase terkejar-kejar..

harap2 ape aku share ni dapat beri manfaat pada ibu2 yang baru nk mule CD..
aku wanita bekerja ye and bukan suri rumah..
tp sbb mmg aku suke sangat dgn design2 CD ni...
tolak tepi penat and pejam mate je la...
hehehe...

in shaa Allah, ade mase aku akan share pasal jenis2 insert yang mmg aku gune utk my bintang...
so till then, live life to the max and have a nice day...
salam...

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts