Tuesday, May 23, 2017

Permulaan perjalanan penyusuan susu ibu

Assalamualaikum,

walaupun anak kedua, tapi ni first time aku dapat direct feed anak aku...
mase Bulan dulu, aku dapat bagi susu badan selama sebulan, sebelum aku stop beri...
sebulan tu pn bukan direct, tapi thru ebm...
sedih bile ingat balik..
Bulan reject susu direct, tak lame die reject jugak thru botol..
and yes, mase tu aku mmg takde ilmu...
aku tak rajin buat rujukan...
IT WAS ALL MY FAULT!
aku ingt menyusukan anak dengan susu badan itu mudah...

mase zaman Bulan, BF tgh giat dihidupkan...
kawan2 aku belom ramai yang kawen..
aku mmg takde rujukan or takde tempat nk tukar pendapat..
nk google mmg xsempat sbb waktu tu tuntutan keje tak mcm sekarang...
aku ade alahan xleh nk tgk lappy, phone sepanjang pregnancy - dua2 pregnancies
asal aku online, aku pening...
boleh tgk lappy time buat keje opis je..
balik umah penat..
walaupun aku nak sangat BF anak tp in the end aku give up..
dan formula milk depan mata, aku pn bagi...

so, bile aku disahkan pregnant Bintang, mmg aku nekad kali ni aku nk bf anak aku no matter what...
plus, this time mmg aku dh start ade rujukan..
ade join group...
and aku sediakan semua barang2 penting utk penyusuan..
mase Bulan dulu, aku tak prepare pape pn utk penyusuan...
even pam pn aku tak beli sbb mase tu mindset aku cakap, baby akan hisap direct je (most of the babies mcm tu kan)
mase tu pam pn bukan ade harge 3,4 ratus...
tu pn kalau beli dapat pam je...

so, berdasarkan pengalaman aku sebelum nih, aku start plan accordingly utk memudahkan proses BF..
antaranye

1. Kenal pasti kategori nipple 

pengalaman dengan Bulan, die reject direct disebabkan oleh nipple aku...
so mase pregnant Bintang, aku try urut2 nipple utk bagi die jadi bentuk normal...
bile nipple panjang, baby akan senang nk latch...
but, mase lahirkan Bintang, aku ingat nipple aku dah dalam kategori normal but sadly it is still not in normal category...
yet, Bintang terpaksa ditop-upkan dengan FM malam tu kt sepital sbb dah beberapa jam lahir die maseh tak peepee...
yes, Bintang jugak reject direct feeding at the begining..
so, uols yg first time mommies ni better refer pada nurse or gynae uols utk nasihat if u guys have flat or inverted nipple...
Sumber : Medela


cara mcm mane nk check kategori nipple
2. Persediaan peralatan mengepam

Aku beli peralatan mengepam masa ade baby expo di SACC...
aku discuss dengan kawan2 yang mmg bf anak which pump is better...
mase Bulan, husben aku beli pam Pureen tu sbb mase tu keadaan terdesak and kitorg adjust sket...
sakit, pedih...
itulah memori yg terbayang bile ingt pengalaman pam mase tu...
so dari rujukan kawan2, ramai suggest beli Lacte..
cadangnye nak beli single, sekali laling temok suruh beli double terus...
takpelah, aku ikut je lah sbb die bayar...
and surprisingly, harga die jauh lebih murah dari mase zaman Bulan dulu...
aku beli RM452 dgn free gift cooler bag, plastic storage, icebrick, 10 storage bottles
after few weeks naek keje, aku beli beg pam baru brand GABAG
prepare botol storage kecik 2oz utk aku beli brand Treenie..
actually aku prepare utk rumah baby sitter nnt..
senang kite dh sukat siap2..
tapi...
nnt aku cite kalau ingat...




3. Silicon

Dengan harapan dpt membantu aku mase kt sepital la...
tp mase kt sepital tu tak membantu sangat sbb susu tak berapa nk ade...
but it helps after dat...
dlm tempoh pantang, susu kerap mengalir
so dari terbazir, dapat jugak tadah utk simpan as ebm
aku beli brand autumnz...
ade je brand murah dari nih...


4. Pemakanan

Serius aku mmg tak penah amek pusing pn pasal nih..
aku tak tau ade milk killer and milk booster
so mase pantang tu ape mak aku masak dan cakap bende tu banyakkan susu, aku akur makan...
even adek aku pn adela share tips die bf sume
cume mase tu aku tak berani nk try makan anything yang dikatakan milk killer nih...
wajib minum susu, oat, nestum, makan biskut weetameal
lepas pantang, aku try an error utk sume makanan...
hihihi..

5. Warmer dan Sterillizer

Warmer dan sterillizer dh beli mase Bulan lagi...
sekali mase dicari gali dalam longgokan barang2 tibe2 tak jumpe plak warmer...
maka, beli baru jelah...
so beli lah warmer avent which is cheaper than market price sbb dpt harga dari kilang with gifts...
mmg murah giler dr harga aku penah tgk kt market..
RM296 with free gifts avent pouch bag, avent bottle 4oz and avent nursing cover...



6. Cari ilmu cara nak handle EBM

This is the most important things...
kalau salah handle, mmg rosak EBM tau...
kene tau cara penyimpanan, cara nak bagi anak
kalau tak, susu rosak kite bg anak mcm tak bagi apepun...



7. Susu ikut keperluan

Dalam bf, setiap mommies kene stay positif...
kene tau yg susu badan ni ikut teori SUPPLY vs DEMAND
setiap anak demand tak same...
so jangan risau terlebih-lebih pasal ni...

so inilah antara ape yang aku cube cari gali...
aku tak refer buku..
aku refer mereka2 yang dah berpengalaman dalam BF...
sbb niat aku mmg kali ni ape jadi aku nk BF anak aku...
mungkin ade point2 yang aku lupe, tapi inilah ape yang aku utamakan...
yes, Bintang mmg ade ditop-upkan FM selama 11 hari...
tapi selepas tu, Alhamdulillah die fully dapat susu dari umi...
syukur sangat2..
dan yes, BF is not as easy as plan and said...
ia sesuatu pengalaman disulam air mata...
walaupun maseh awal, aku dah merasa bersulam air mata...
hahahaha...

till then,
live life to the max and have a nice day
salam
=)

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts