Tuesday, August 29, 2017

Check-In Ward part 1

Assalamualaikum,

tibe2 pagi ni dapat sms notification pasal claim Bintang aritu..
teringat balik pengalaman duduk sepital almost 4 days tu...
suatu pengalaman baru sbb aku tak penah stay hospital melainkan sebab beranak...
.
bile aku insisted jugak utk Bintang warded, sebab demam...
maka secara rasmi die warded pkl 6.30pm; 10 Ogos 2017...

mase taktau ape yg die bakal lalui

pertama kali melangkah masuk wad kanak2, aku disajikan dengan tangisan kanak2...
muke aku dah laen, sbb aku mmg cepat stress dengar budak2 melalak...
sampai je bilik aku tengok laling temok dengan pandangan if i translate it  sounds like
"umi tak nak duduk sini...nk balik"
.
selepas beberapa penerangan dan kaji selidik pasal Bintang..
maka tinggallah kami bertiga..
kebetulan, dapat bilik sharing 2 org..
kawan wad seusia Bintang, warded sbb cirit...
disebabkan penat badan sbb seharian kt lua so aku mmg rase nk rest dulu..
then, aku mintak laling temok siapkan Bintang...
tak lame lepas tu makan malam sampai..
few times nurse datang sbb nk amek bacaan suhu and bagi ubat..
.
around pkl 7.30 mlm laling temok balik sbb nk amek baju aku..
janji nk dtg pkl 9 mlm tapi die sampai lewat..
utk pengetahuan, aku mmg xjumpe langsung dengan Bulan sehari tu..
sbb kami tinggalkan die dengan babysitter...
jadi aku yg mmg tak penah berenggang lame dengan Bulan jadi sangat tak keruan haritu...
kalau dikire-kire lebih 12jam aku tak jumpe...
mmg sangat tak keruan...



bile malam makin larut, Bintang dah start tak keruan...
mebi die bosan..
pasangkan cite kartun pn die tak layan..
susu, tido, bangun, susu, tido, bangun semule..
solat maghrib, terpaksa solat sambil pegang Bintang sbb die tak mau org..
mujur malam tu mase solat Isyak die tdo..
sbb penat meragam dari lepas maghrib tu sampai pkl 11 lebih..
ingtkan lepas solat dapatla tido, sekali harapan je lah...(hahaha)
start pukul 12 mlm, bile nurse datang amek bacaan suhu badan, Bintang terjaga dan lepas tu terus meragam, merengek, melalak..
dahla bilik share, bole la u ols bayangkanlah...
last2, terpaksa aku bawak keluar sebab die tak mau susu..
pusing2 hall tah berapa round sebelum aku try feeding die semule..
mmg mase tu suara budak2 melalak jangan cite la...
bersambung-sambung..
huhuhu

sebelum die kerap meragam
tah kali ke berapa die bangun
aku keep calling laling temok suruh datang sbb aku masih tak tukar baju and protes nk tgk Bulan..
plus mase tuh aku lapa gile...
takde bende bole makan and depends pada air je..
last2 almost pkl 5 pagi kedua kesayangans sampai
mmg terus aku tak tidur bile diorg sampai...
makan, mandi dan terus solat subuh...
.
yg peliknye, bile laling temok dan Bulan sampai..
Bintang bole sambung tido sampai ke pagi tu..
pkl 8am mcm tu, die bangun sengih2 bile nampak ade abi and abang die kat situ..
Alhamdulillah...

complete!

seronok tengok tibe2 Bulan ade kt situ
part paling sedih..
bile nurse masuk nk amek darah Bintang...
selalu part amek2 darah atau injection nih, mmg keje laling temok utk pegang anak..
tp pagi tu Bintang nanges lame sangat...
siap dengar die sebut "MI..MI.." "NANAK.."
sampai aku kt luar tak sampai hati dengar..
masuk2 tu aku nmpk die dh meronta and menggeliat..
rupenye nurse tgh dok picit jari halus mulus die nk keluarkan darah..
terus aku try pegang and pujuk die..
aku pujuk2, usap2..
dalam hati punyelah dah rase nk bawak die terus balik mase tu jugak..

2 tiub kecik darah die kene amek, mau tak melalak
xlame lepas tu, doctor plak masuk...
check2 sume..
sepatutnye, pagi tu Bintang kene start drip
sbb die dehydrated sampai bibir kering..
tp sbb disebabkan menurut doctor die nak minum and cume tak nak makan..
so takyah drip..
cume kerapkan susu macam biasa..
naseb baek tak drip..
umi seriau dengar die menangis kene amek darah tu..
.
so pagi tu tak de pape sangat aktiviti sbb laling temok nk balik utk solat jumaat..
Bulan pn nk balik sbb die pn dh start rase bosan kot kt sepital tu..
hahaha..
once diorg balik, maka tinggal lah kami 2 beranak..
maka bermulalah sesi meragam semule Bintang..
kenapala anakku..
asal nampak tilam die melalak..
yes, he definitely mmg tak mau masuk bilik...
sepital tu takde tempat best pn nk bawak..
nk bawak turun pn tgh renovate bagai..
huhuhu..
convenient store pn takde...
.
tambah plak jiran katil sebelah pn dapat discharged..
lagi aku rase nk balik..
tambah2 tengok perangai Bintang yang tak keruan tu..
laling temok takde pulak..
Allah je tukang teman..
petang tu dalam pkl 4.30 nurse masuk utk tanye aku if aku nk tukar bilik single sbb ade patient laen discharged..
terus aku agree...
kalut jugak sbb mase tu laling temok tak sampai lagi..
hahahaha...
kononnye nk tukar bilik sbb senang xyah nk bertudung bagai..
tapi angan2 jugak..
hahahaha...
sebelum transfer bilik tu, doctor datang buat check up semule...
dan result Bintang...

-bersambung-

till then,
live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts