Wednesday, October 4, 2017

Makan lah anakku sayang...

Assalamualaikum,

aku start introduce semi solid food pada Bintang mase umur die 5 bulan setengah..
(aku introduce awal sbb Bintang dah ade gigi keh)
mule2 makan dah ok..
tapi lame2 die makan ikut mood...
makin lame memilih nk makan ngn sape..

kalau umi or abi yang suap, mmg susah sangat die nk menganga..
last2 makan ngn abi kene pakse...
dengan umi, mmg sometimes sempat umi tukar jadi hijau
kadang2 siap buang lagi..

die ngn makteh (aka pengasuh) ok je makan..
abes..
kadang2 aku rase hairan bin ajaib la...
punye senang abes die makan...
macam seronok je..

kadang2 kalau aku cuti, hari cuti ape2 cuti...
mmg jarang sangat aku bg die makan...
sbb mmg dapat la tak sampai 10 suapsss...
and more to makan maen2
lepas tu sinki yang kenyang...

jadi, mood nak memasak pn kadang2 kelaut la..
plus die mcm dah ade few signs of food allergic..

walaupun kadang2 mmg rase malas nk masak,
aku mcm tak sampai hati la..
then aku kerap bg die buah je..
sbb kalau makan pisang, so far die ok lagi nk accept...
jadi, kalau ade hari2 cuti tu..
mmg dapat agaklah makanan die ape..

jadi sekarang ni, modus operandi aku...
aku masak je, tapi mintak tolong org laen bagi die makan..
maklumlah, die nampak aku mmg kompem tak hirau ape...
die nampak aku ni utk supply susu je kan..
ahahhaha...
so i follow ur flow sayang..

since die dh start ade reaction of allergic pada certain products, 
ape aku masak pn mmg totally berubah dari zaman Bulan dulu la...
but umi akan cube follow the right diet for him..
walaupun ramai cakap size badan die tak mcm Bulan waktu seumur dgn die, it's ok..
as long as Bintang sihat i am fine..

ade tak sesape yang ade masalah dengan anak bf ni especially dalam bab pemakanan nih..
sampai satu tahap aku dah rase nk EEBF (Extended Exclusive Breast Feeding) je bile die reject makan ngn aku...
tapi, aku plak yang tak kuat nak mentakedarah wehhh...
sbb aku pn jenih makan sikit...
hahahah...

antara menu2 yg penah aku sediakan 




baru nih check up 9 bulan...
berat 7.5kg tinggi 74cm..
graf BMI dah almost nk kuning...
nurse belom sempat cakap pape aku dah berbunyi...
1st, die dah berjalan...
2nd, die aktif
3rd, die kurang makan kuat nyusu
4th, buat mase ni die full BF

bab die dah jalan, nurse terkejut...
then, nurse mcm ok jela since die lasak and full bf kan..
Alhamdulillah..

papepun, kalau tanye aku..
aku prefer anak aku jadi pemakan jugak mcm Bulan...
hehehe..
sbb penat2 masak, kompem abes...
rase berbaloi..
dari penat masak, sinki yg kenyang..
rase mcm sedih je tgk makanan tu...

oklah, till then..
live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts