Tuesday, September 26, 2017

tak mudah pada awalnye..

Assalamualaikum,

kalau org tanye, "anak ko ni fully bf ke?"
at the moment i'll answered "haah, fully bf."

well, kalau ikutkan..
takdelah fully bf pn...
11 hari pertama di dunia, Bintang dah minum pun susu formula (FM)..
huhuhu
dari kt sepital lagi die dah diberi FM sbb lepas beberapa jam lahir die tak kencing..
so, nurse mintak izin kt aku nk bg die FM...
aku pada mase tu yg tgh kesakitan menahan sakit sbb bius dah ilang pn agree je la...

mase tu Bintang tak pandai latch lagi..
same macam Bulan tak pandai latch lagi..
tp rezeki sbb Bintang tak melalak mcm mane Bulan melalak mule2..

mase sampai umah tu aku pesan kt kawan aku utk tolong belikan FM utk Bintang sbb kitorg mmg tak prepare any FM...
walaupun berat hati tapi bg juga..
cume amount sikit2 je..

aku ingt lagi mcm mane aku tak tdo malam sbb aku taknak bagi Bintang FM and force him to latch direct..
walaupun sakit perut aku gagah duduk sbb aku sendiri kekok mcm mane nk susukan anak..
mase Bulan mmg tak penah bg direct, sume thru botol..

padahal mase kawan aku datang tu die dah cakap, pam utk stimulate susu..
tp aku taktau nape aku lambat nk pam mase tu
aku dok picit2 je..
gune syringe sedut kolostrum yg keluar and bg pada Bintang
sbb baby kan perut kecik lagi..

sampai la bile aku balik pantang umah mak baru aku start pam...
sebab mmg dah rase bersalah everytime bagi die FM..
tp at the same time, susu aku mcm tak banyak..
gitu lah..
ko nampak tak mind set pn dah negatif awal2 tuh..
laling temok readykan pam..
die pasang, die ajar aku mcm mane nk pakai pam...
YA ALLAH, manje plak aku rase sbb sume laki aku ajar..
ahahahhaa..
mase pam tu ya Allah, bile tgk susu banyak dalam 1oz tu rase mcm 
BANYAKNYE SUSU aku...
sbb mase tu baru hari ke 5..
so kire banyak utk usia anak aku la kan...

and yes, dapatlah bagi EBM ngn FM selang seli...
FM waktu siang and EBM waktu malam..
cenggitu lah...
mase tu gigih lagi ikut botol..
laling temok pn ade lagi..
larat la reheat sume..
nk cover EBM ngn FM..

bile laling temok abes paternity leave, mase tu baru tau rase...
sbb luke kt perut tak baek lagi..
mmg agak mencabar jugak la..
leceh..
basuh botol, reheat susu...
huaaa..
nanes sedih je mampu...

tp Alhamdulillah, production susu aku pn dh best..
naek oz by oz..
sekali pam dapat 2-3 oz..
happy weh..
lepas tu bole cover siang malam...
tapi masih thru botol..
sampailah aku ditegur kazen bile aku upload gambar kt fb aku takut aku oversupply..

then mase tu baru ade akai nk paksa anak bg direct..
aku banyak tanye mak, adek and kawan2 yg ade pengalaman..
aku try paksa Bintang direct..
sakit..pedih..
sampai aku kene sore nipple..
everytime bagi anak susu air mate mengalir..
mmg sakit..
tapi adek ngn mak aku cakap bende tu normal la kalau mule2...
lebih sakit lagi sbb aku duduk...
susu siang ke susu malam ke..
mmg aku duduk
mase tu die punye efek kt perut ngn tmpt bius kt belakang...
bile anak dah pandai nyusu direct, mmg keje nk melekap tak mau lepas...
hahahaha...
kadang2 berejam aku duduk sbb aku tak pandai bf baring...
tp aku gigih kuat semangat sbb mmg nk anak bf...
aku seronok walaupun sakit...
mase ni seronok sbb dah tak pakai botol and ade stock sket dalam peti sejuk..
kadang2 kene pam pagi2 sbb meleleh banyak...
kadang2 tak pam pn, lekap silikon je mase tgh nyusu Bintang...
dalam pantang susu meriah u olss...
pagi2 bangun kalau baju tak basah jangan cite la...

sampai satu tahap adek aku cakap, belajar la bagi susu baring..
"aku tak tau la kalau aku kene duduk mcm ko ni larat ke tak..sbb aku mmg tak larat la"
tu kata2 adek aku..
and aku belajar la jugak bf sambil baring..

perh...
bile dah ajar baring, lagi heaven la Bintang...
lagi sakan malam nk melekap..
sbb mase baring tu aku buat dalam bilik je..
dengan aku2 sekali seronok..
bukan seronok ape, dah boleh maen selak je la kan..
cume masalahnye lenguh jugak bile satu position je aku hadap..
last2 aku kerap tukar position walaupun renyah nk bangun bagai..
takpe, asal aku hepi...

dan Alhamdulillah,
rutin tu masih berterusan sampai arini...
10 bulan berBF..
11 hari je FM, selebihnye BF..
even skang, Bintang takleh kene susu lembu..
naek merah2 badan..
semoga rezeki sentiasa ada untuk Bintang...
amiin...

till then,
live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts