Tuesday, September 6, 2022

Check-in ward 2.0 - part 1

Assalamualaikum,

Bintang warded sekali lagi selepas 5 tahun lebih. fuhhhh... this time, full of suprises and more journey and experience. quite challange for me la. macam nak potong badan bagi 2.. eh seberapa banyak yang boleh mengikut kapasiti tugas yang perlu dibuat. hahaha

1/9 petang tu masa nak amek Bulan Bintang, adek aku cakap yang Bintang dah start batuk. aku take note and balik rumah tu pantau je. tapi malam tu, dah nak masuk tido, aku rasa dia dah start dedor. aku pun jerlum kepala dia. ada batuk batuk jugak. aku bagi air suam suruh dia minum.

memang malam tu aku tak tidur la sebab nak pantau suhu dia and aku tanya if dia ada sakit apa apa. since dia cakap takde, so aku rileks je la. pantau suhu dan keep on jerlum. batuk pun tak kerap. tapi dada dia dah start nampak berombak. tengok perut takde pun lekuk. tanya dia, dia still okay. bagi minum air suma. masa ni dah nak subuh.

so kitorg dua pun terlena lepas tu. yelah dua dua tak dan nak tidur malam tu kan. dapatlah berehat jap sebab dah mengantuk sangat. aku memang dah EL dah 2/9 tu. memang niatnya pagi tu nak ke klinik untuk check and ubat. tak lama lepas tu tiba tiba Bintang terbangun and duduk, "umi dada kita sakit". aku dari tido tu berdesup bangun. "eh betul ke? jangan main main dik. umi mengantuk ni." dengan mata membulat tu dia angguk. aku pun kelam kabut pergi mandi dan lepas tu mandikan Bintang. 

masa ni dah tak rileks dah. rasa macam berharap sepital tu sebelah rumah aku je. hahahhaa... aku suruh makan untuk alas perut, Bintang tak mau. so aku bawak je roti masuk dalam henbeg. kotlah boleh makan masa tunggu turn nanti. dah on the way tu pusing ke KK, eh KK tutup. ingatkan bukak. pusing lagi terus ke hospital.

sebelum parking kereta, aku siap cakap kat Bintang. "nanti balik kita pergi breakfast eyh. kotlah adek ada selera nak makan". kompiden ye tuan tuan dan puan puan.

settled register terus dia suruh ke Klinik Pakar. sampai klinik pakar, ramai tunggu turn. so aku pun masuk untuk letak kad. baru buka pintu ada pegawai tanya, bila tengok Bintang terus dia cakap "eh, dia nampak penat. semput ni puan. dia ada athma ke?" aku jawab la "takde". terus dia bagi Bintang fast treatment sebab condition Bintang. sebab masa tu baru nampak nafas dia tiba tiba laju. padahal masa dalam kereta sebelum tu tak selaju tu. mebi sebab faktor berjalan kaki dari parking ke klinik pakar tu jadi asbab nafas dia laju macam baru lepas berlari.

amek bacaan jantung, nadi dan oxygen... TAK CANTIK! terus pegawai tu cakap "confirm dah ni kene admit" aku macam blur lagi masa tu. the only sound yang keluar is "HUH?"

to be continued


No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts