Saturday, September 3, 2022

Foodie by Ryhantaz : Ais Krim choki choki

Assalamualaikum,

disebabkan keinginan nak makan ais krim yang pernah viral ni dulu..
maka terjadilah pabila tiba kerajinan.

aku memang dah beli lama dah barang barangnya.
cuma tunggu mood rajin je.
hehehehe

Choki choki pun dah naek harga wak sepeket tu.
hahaha

okay, bahan bahan untuk buat ais krim ni.

2 paket - choki choki
1 tin - susu cair
1 tin - susu pekat
4 - tin air 
2 sudu kecil tepung jagung (nak bagi pekat)
sedikit garam
sedikit esen vanila (aku tambah sendiri)

cara masak

masukkan air dan susu cair dan panaskan diatas dapur gas.
setelah panas, masukkan susu pekat manis dan gaul sebati.
bila dah sebati, masukkan garam dan esen vanila.
gaulkan tepung jagung yang ditambah air dan masukkan kedalam campuran yang telah panas dan tunggu sehingga mendidih.
setelah mendidih, tutup api dan tunggu sehingga sejuk.

sementara tunggu air sejuk, boleh masukkan choki choki ke dalam plastik ais krim.
choki choki aku potong 2.
hahaha
kalau korang nak pakai 1 tube tu satu plastik, kene prepare 3,4 paket chocki choki ye.

dah sejuk, plastik pun dah bubuh choki choki,
then boleh kita proceed dengan pembungkusan.


aku dapat dalam 23-24 batang.
ni pun ada extra sikit aku bubuh kitkat..
pun sodap


so, ni bila dah sejuk.
siap untuk dimakan.
yang aku punya ni isi kitkat

oh, by the way ni kali ke dua aku buat ais krim ni lepas dia viral dulu.
lepas tu ni baru nak buat lagi.
hahahaha.

seronok la Bulan dan Bintang bukak tutup peti ais.

save sikit duit dari kene beli kat luar.
selamat mencuba gais!

till then
live life to the max and have a nice day.

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts