Tuesday, April 16, 2013

MEAL : BROCOLLI + CHEESE SAUCE

Assalamualaikum,

dh a few times aku buat meals sonshine bersumberkan sayur..
dan kali ni aku teruskan lagi menu sayur utk putera kesayanganku,,
main objective : supaya die tidak memilih dalam pemakanan..
maklumlah, role model tentang memilih makan ni ade depan mate..
hikhikhik...
*dapat agak ke sape*

so menu utama kali ni adalah brocolli..
:)

 brocolli td akan ditambah dengan kuah keju..

so bahan2 yg diperlukan dibahagi kepada 2 :

bahan A :
Brocolli - sepokok..hahaha (bole ke gune sepokok)?
  
bahan B : (kuah keju)
butter - lebey kurang satu sudu teh
cheddar cheese - 50g
plain flour : satu sudu teh
susu segar - aku gune dutch lacy 150ml full cream



Cara memasak :

potong brocolli kepada bahagian2 kecil..
(aku amek daun die je, batang aku buang)
then stim/rebus kan sampai lembut..
since umah MIL xde steamer, so aku rebus je la..

cara nk buat kuah keju :

panaskan periuk, 
bubuh butter bersama tepung dan gaul sebati around 3-4 minutes
masukkan air susu dan gaul sampai jd pekat..
masak dengan api yg sederhana
bile dh pekat, tutup api dan sagat cheddar cheese..
biarkan cair dan kemudian gaulkan..
selesai semuanye, masukan brocolli dlm kuah keju..
 then, blender..

 



 tengokla reaksi boss kecik makan..


dh abes pun menganga lagi nk makan..
sudahnye menanges xsua ape yg di mintak..
tp xdelah aku nk bubuh dlm nih...
:)

so recipe ni aku amek dari annabel karmel
hmmmm...
mebi ade yang akan tanye nape asek resepi dari annabel..
nanti aku setori mori..

utk resepi ni, bole la try..
bole gak ganti ngn kubis bunga/cauliflower..
portion di atas utk 4 ari
 selamat memasak

live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts