Thursday, April 26, 2012

buku merah

BiLe Aku Mula MeNaiP....

salam sume..
semoga u ols sume di bawah rahmat Illahi..
so, kepada para penjawat awam bulan ni u ols sume KAYA la yer..
mane taknye...
dpt tunggakan gaji..

td bersantai di alamanda, putrajaya..
kemain lagi sume org bwk paper2 bag pelbagai jenama..
SEMBONIA, VINCCI, HABIB, CARLO RINO, 
apelg..
sume ade la

aku??
tgk je r..
sbb aku bkn keje sektor awam pn kan...
hihihihi..

so..
cerita arini pasal "Buku Merah"

hahhaha..
selama ni aku xpenah concern pn pasal buku merah nih..
agak2 korg mane nk jumpe?
mmgla berlambak-lambak kt kedai..
tp ni buku merah len..
buku merah ibu dan anak..
dr kementerian kesihatan malaysia...

ekceli..
sampai arini aku xpenah lg check up kt gomen...
dgn alsan "XDE MASE"
bole pakai x alasan aku tu??

ramai gak kengkawan aku yg soh aku kt gomen nih..
katenye kalo xde buku merah ni..
in case ade pape pd pregnancy or kelahiran nnt
xleh nk beranak kt GH...
hmmm..
mule2 aku buat xendah jer..
yela..
mmg dh nekad nk beranak kt spital private..

tp akibat ramai gak yg kua statement ala-ala menakutkan tu..
maka aritu tergerakla ati aku nk buat buku merah tu..
nawaitu je yg ade..
tp in the end..
nk tau ape jd??
aku xbuat pn..
nk tau kenape??
haaaaa...
tu kene tunggu next entry la yer,,

so bile aku dh xbuat ni..
laling temokku berusaha mencari jawapan adekah penting buku merah tersebut..

so selama ni aku cume dgr dr kes kengkawan aku..
yg mude2 remaja nih...
diorg pn cume dgr cite atas org jer..

kebetulan laling temok aku ni kengkawan opis die ramai terdiri drp isteri2 org yg dh beranak pinak..
and kebetulan ade je membe opis yg baru delivered and tgh pegnen cm aku
so senang la sket keje aku..
ekceli..
kite xperlu risau kalo xde buku merah nih..
sbb tu cume utk rekod kesihatan kite and baby before and after delivered.
 as long as kite pemegang MYKAD..
kite maseh boleh beranak kt GH..
sbb tu hak kite sebagai rakyat Malaysia..
correct me if i am wrong yeah...
tp ade gak org bitau..
paling2 pn nurse or doktor la bising...

tp tu pn pendapat mereke2 dan of course la aku setuju...
diorg pn check kt gomen gak..
tp xpe...
sbb bos laling temok aku pn xde buku merah...
and die bole je beranak kt GH..
hehehe...

tp bagusnye check kt klinik gomen ni..
buku merah tu mmg lengkap la..
so mmg bagus la utk org yg xberdisiplin cm aku nih...
cumenye..
aku xsanggup nk menunggu lame walaupun dh buat appointment..
heheheh..
okela u ols..
tu je la aku nk stori..

for those yg nk mendapatkan buku merah ni..
jangan risau..
  sbb xde halangan or paksaan pn utk korg xbuat bende tu..
as long as u ols hepi..
sbb kalo u ols ssh hati..
xelok plak utk baby u ols nnt..
=)

okela..
live life to the max and have a nice day...
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts