Sunday, April 15, 2012

details scan & 4D scan

BiLe Aku Mula MeNaiP....

Hi assalamualaikum sume....
so happy wiken to all bloggers sume..
yg folo blog aku ni or silent reader and also for new reader...

so, since aku xkemane-mane arini...
tergerak ati ni nk share experience aku tentang details scan ni...

memandangkan usia baby dlm perut nih dh cecah 20 minggu..
so during last checkup doktor dh suggest utk buat details scan and 4D..
so last week sbb dh buat appointment to make this details scan..
pegila aku dgn semangatnye..
hihiihh
xsaba nk tgk muke baby saye...

merentas jammed almost 1 1/2 hours (tetibe jalan bz plak)
sampai klinik ramai plak patient..
even dh buat appointment pn...
tp tetap xjumpe doktor dlm kol 8mlm tuh..
so xpe..
dgn saba menunggu...
sampai kelaparan tahap dewa..

tp bile dh kene panggil je name aku..
senyum sampai telinge..
eksaited memuncak tinggi...

once dh baring...
doktor pn start la scan perut aku...
tp mase tu cm keciwe la..
sbb doktor start ngn 2D...
so mase tu dlm ati berkate-kate..
"kalo 2D, bekla aku buat routine check up jer"
aku pn tgk la ape doktor buat..
upenye doktor nk measure and check baby's body...
from head, heartbeat, heart, baby's tummy, kaki, peha,
selagi nmpk sume abdomen die nk ukur..
kebetulan mase tgh scan.
tetibe kaki baby laju je naek...
haaaaa...
apelagi terus doktor ukur tapak kaki anakku yg aktif tu....

pastu aku ternampak mulut baby yg dok tergerak-gerak...
huaaaaa....
rasenye separti nk dakap je anakku tu...
saba2...
xlame lg kua la die...

then after that doktor pn buatla 4D scan
humak ai...
mmg teruja nokkksss
rupenye kalo nk 4D tu depends on air ketuban kite..
kalo air ketuban kite cukup
so doktor akan proceed..
kalo xcukup...
so bole buat nextime la yer...

Subhanallah....
once die tukar pd 4D tu...
baru nmpk la what happened..
nape mulut baby bergerak-gerak mase 2D tu...
upenye baby tgh smiling....
shumelllll anak umi...
die tau umi ngn abi tgh eksaited nk tgk die...

dh eksaited sume tgk anak dlm perut..
then ade revision sket..
tp tu ngn doktor laen plak..
so far...
aku xde ape2 masalah...
cumenye..anakku besar 2 weeks dr sepatutnye...(ikut baka abi la tu)
and disebabkan anakku yg bersaiz dikatekan besar tu..
doktor risau darah aku xcukup utk baby..
so pasni mmg semangatla aku mkn kerang...
xpe baby...umi makan byk pn xpe..
janji anak umi sehat...

sedikit info :
price : RM120 (details scan + 4D)
where : POLIKLINIK UMRA, Seksyen 13, shah alam
time : available from 6pm - 9pm only
once completed u will be given a CD
as for me since from the beginning i continue my routine check up at this place so there will be a revision about the check up...

about my baby (kalo menurut kate doktor)
+ has a big eye
+ heart shape face
+ about 900g weight
+ a very active baby
+ bigger a few weeks than actual time
+ like smiling (ni kate saye)
+ songsang (hopefully baby akan turn to the normal position b4 delivered..still have time rite?)


so pas buat details scan tu aku kene sign a form..
kt sini aku nk share la kandungan form tu

*******************************************************************************************
FAKTA PENTING BERKENAAN IMBASAN OBSTETRIKS/BAYI DI DLM KANDUNGAN IBU

  • Adakalanya imbasan ultrasound tidak meneliti setiap bahagian janin pd waktu pemeriksaan dilakukan.
  • Keadaan tertentu menyukarkan kita mendapatkan gambar imbasan yg jelas iaitu berat si ibu yg berlebihan, parut di bahagian abdomen, jedudukan janin yg tidak betul,kekurangan air ketuban dan imbasan yang dilakukan sebelum 18minggu atau selepas 28 minggu kandungan.
  • Walaupun di tangan pakar, sebahagian kecil masalah struktur janin, terutamanya masalah jantung tidak akan dpt dikesan semasa ujian imbasan dilakukan.
  • Imbasan yg dilaporkan normal tidak bererti bayi yg akan dilahirkan tanpa masalah dan sebaliknye.
  • Bayi yg rupe fizikal normal tidak semestunye membesar secara normal.
  • Imbasan obstetrics tidak boleh digunakan untuk mengenal pasti masalah kromosom - sindrom down
*******************************************************************************************
so itu je r sedikit sebanyak tentang details scan anakku yg aku buat pd minggu ke-25..
hopefully kesihatan aku dan baby akan terjage dan di bawah lindunganNYA..

so pd ibu2 kt lua yg tgh preggy tu...
kalo berkemampuan tu buatla yer..
seriously..
korg sume akan happy!!

okela..
aku stop sini dulu...
nnt aku akan share lg pape yg aku rase...
hmmm okela..
live life to the max and have a nice day..

salam..
=)

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts