Friday, February 8, 2013

MEAL : APPLE + CARROT (fruit puree)

Assalamualaikum,

 aritu mase sonshine demam, 
aku rushing bawak die g check up kt klinik..
check up kt shah alam, jauh mak ai dari puchong ke sane..
nk bwk g klinik Umra
aku prefer bwk g klinik yg sonshine dh ade rekod..
hehehe
 plus, nk bawak laling temok skali
kotla ade injection yang akan diberikan (maklumla, si penakut jarum)
so memang dh dekat ngn office laling temok..

disebabkan rushing, makanan sonshine pn xbwk..
cerelac pn aku xbwk
then dok gelisah la cmne nk bg die mamam..
yela, mmg dh rase aku akan stay kt opis laling temok
then balik sekali since pastu mmg nk kua cari barang laling temok ngn opismate die..

so, aku decide la nk bg sonshine mamam Heinz..
then after check up, aku pun pegi beli la makanan ni..
 aku tengok most of my frenz's baby suke mkn heinz nih
dats y aku decide nk bg heinz
then after belek2...
then aku choose perisa parsnip, carrot and sweet potato
dengan logik akal
sonshine dh penah diberi mknn bersumberkan nih..
so should be no problemo..
:)


tapi sebaliknye yang terjadi :(
sonshine mamam sket je...
the rest die menanges..
xmau makan...
then aku ngn laling temok pn xdela memakse sessi mamam tu..
sbb xnk sonshine phobia everytime nk bg mamam
selalu kalo introduce pada meal baru 
mmg susah sket die nk accept
tp yang ni terus xmo masuk mulut
then tgk die nanges lagi
aduis..

so xsume baby bole accept heinz nih
sonshine xmo
kepale dh pening nih
sbb he needs to eat..
kalo x, malam kang susah la tido
then name aku nk bg mamam malam2 tu memang xde la
xelok kan bagi anak mamam malam2

so xpela, aku decide nk kerap bg minum susu
hmmmm
umi masak gak sedap ye nak
bagus gak bile pikir2 balik
hehehe

now aku mempelbagai lagi makanan die
so aku nk introduce 100% fruit puree plak pada die
aku pilih apple + carrot as beginning
before ni pn dh bagi, tapi tu campur ngn protein sume kan..

bahan2 2 biji buah epal
sebatang carrot

sume potong dadu
then rebus/nk steam pn bole..
aku rebus since aku nk dapat rase air epal tu
:)


lepas dh masak
blender la ikut kesesuaian
aku maseh blend halus tekstur buah nih..
sbb gigi sonshine yg 2 batang tu blom tumbuh sepenuhnye


nilah hasilnye...
portion untuk 3 ari utk 40ml...
rasenye xcukup utk sonshine nih...
selalu aku bubuh 50-60 ml..
hehehehe

he likes it
seriously, after this fruit puree ni aku akan jadikan die punye dessert sebelum bg mamam laen yang lebih berat
hehehhee

live life to the ma and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts