Thursday, February 21, 2013

MEAL : SALMON FISH + BROCOLI + CELERY + CARROT puree

Assalamualaikum,

 ni sebenanye last week punye meal utk sonshine..
lmbat sket aku nk share..

aku try buat menu ni berdasarkan dr.halina punye blog jugak..
tp aku ade tambah sket bahan2 utk menu sonshine
let's cooking mommies

bahan-bahannye

carrot - sebatang (size kecil)
brocoli (dlm segenggam) 
celery -secukup rase
salmon fish - 1 block (potongan tebal)
garlic - seulas
apricot - 3 potong
susu segar - 150ml

(4days portion)


panaskan kuali dan masukkan minyak zaitun
tumis bawang putih dan masukkan ikan salmon, carrot, brocoli dan saderi
kemudian masukkan air susu dan gaul sebati
masukkan apricot sebagai penambah rase


biarkan hingga mendidih
 

then sejukkan dan blend la ikut kesesuaian umur baby
as usual tekstur makanan utk sonshine maseh halus mulus lagi..


ekceli utk menu ni aku terlebih letak saderi tu
aku bubuh sebatang saderi macam dalam gamba tu
end upnye, sonshine sket xgemar..
mebi pasal bau die..
then, aku buat perahan limau dlm setiap bekas makanan nih
terus die mamam macam bese...
hihihihi...
so kite mencorakkan care pemakanan anak2 kite...

even first time die xmo, then bile ade rase manis2 buah..
baru die nk mamam...
hehehe

so bole la kalo nk try utk baby u ols..
but make sure, check carefully yg ikan tu mesti boneless..
hihihi..
just sharing je..
yang buat keje pn manusia kan
so better be careful..

live life to the max and have a nice day
salam




No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts