Thursday, February 28, 2013

MEAL : SALMON FISH + CARROT + PRUNE

Assalamualaikum,

 menu kali ni aku lambat share...
hehehe..
sebab sebelum aku share aku kene make sure yang sonshine memang akan makan menu nih..
dan untuk menu yang ni mengambil mase yang lame untuk sonshine accept..
mungkin kerana faktor kesihatan yang buat die a bit choosey this time..
sebab sepanjang die kene saket mate, aku hanye bg puree buah-buahan je...
so lidah tu maybe dh termanje sket ngn rase manis buah

so menu kali ini, aku buat kelainan
yang mane sume bahannye aku steamkan sahaja...
tapi kalo korang nk masak pun bole...
depends la..
jom kite tgk bahan-bahannye
     
sweet potato : kalo saiznye sederhana besar, aku amek suku je
carrot : sebatang
tomato : 3 hiris
prune : 8 biji atau lebih pun bole
bawang : 3 hiris
bawang putih : seulas     
ikan salmon : 1 blok setengah
olive oil : 1 sudu besar

 



 bahan - bahan tadi kite gaul dalam bekas sebelum steamkan die
 
 

then bubuh atas steamer dan biarkan around 20 minutes..
pastikan sumenye masak sebelum kite matikan steamer tu
especially ikan, carrot dan keledek
kene pastikan dh lembut


bile dh siap, terus blender ikut kesesuaian baby
so macam biase, sonshine punye still halus mulus,,

mule2 sonshine cam susah nk accept gabungan makanan ni..
aku cam sedey la..
xsedap ke..?
almost aku nk buang sume tu sbb takut xsedap

then laling temok cakap mebi efek ubat pada tekak die..
or gabungan bahan-bahan tu sendiri yang xmatch...
so die rase xsedap...
so kitorg stopkan and bg puree buah-buahan cam biase..

a few days later...
ape aku buat?
aku buat puree keledek dan puree prune
utk menu ni, prune adalah rase baru untuk die...

aku bg puree keledek ngn puree prune dalam sekali hidang untuk biasakan lidah die..
so once die dh rase prune tu
then baru die bole accept meal nih...
so happy face here
Alhamdulillah

so mommies, ape aku blaja kt sini...
kalo anak kite xnk makan, bkn bermakna makanan ni xsedap..
mebi die xbiase lg dengan rase tu
or mebi gabungan masakan tu sebenarnye memang xsesuai...

live life to the max and have a nice day..
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts