Monday, June 10, 2013

sonshine dan cloth diaper (CD)

Assalamualaikum,

arini aku nk cite pasal sonshine dan CD...
ekceli aku mmg lame dh plan nk pakaikan lampin kaen pada sonshine..
aku siap prepare utk sonshine cawat 3 segi utk baby tu..
macam gambar ni...
hasil jahitan makcik tersayang,,,


tp atas beberapa faktor, aku xdpt nak teruskan pemakaian lampin ni..
dan lebih senang gunekan PETPET si diapers pakai buang..
hehehehe

antara faktor adalah :
 1. ni cite mase dlm ari
*sebab sekali die kencing, means the whole lampin and bedung kene tukar...dan aku yang mempunyai masalah dalam nk membedung baby, memang xrajin la nk bukak-salin-bedung sebab aku tau kalo aku bedung sonshine memang sekejap je la tangan die dh dpt dikeluarkan (kadang2 xsempat nk selit or ikat, keluar dh tangan die..hehehe) tercabar oke aku xpandai bedung anak sampai arini...*

2. cerite umah lame
*lepas dh abes pantang aku balik umah kelamin aku kt puchong...apartment putra perdana yang memang terkenal dengan masalah air yang bole dikatakan serius jugak...so nko giler nk pakaikan anak CD...kalo xde air mane ko nk bilas air kencing, berak anak nko tu...mmg xkan la aku nk menempah maut begitu yer...CD bukan murah oke!*

bile confirm laling temok kate nk pindah umah...
kemain lagi omak ni membeli CD nk bg encik sonshine biasakan..
nk tgk kulit die problem ke x pakai CD..
alhamdulillah...xdela kene rashes yg teruk..
kalo ade pun pasal aku lambat tukar..
hehehe

so, bile masuk je umah baru...
yeay!!!
sonshine bole fully berCD bile aku yg jage.
.(eh, bukan aku yg jage..laling temok yang jage..marah kang kalo die bace aku tulis aku yang jage anak..hahahaha)

ade gak member2 sedara mare yang tanye pasal CD ni..
okela, meh aku cite sket ye..
ni from my point of view la..

in order nk pakaikan anak CD memang kene ade RAJIN..oke, lagi sekali - RAJIN...kalau M tu lagi banyak JANGAN BERANGAN nk pakaikan anak CD oke...percaya cakap aku...kenape kene rajin? sebabnye,,,yelah, pas anak kencing ke berak ke..kenelah bilas...memang la pakai nappy liners tu,, tp still u ols kene bilas...kalo x, hancing serumah la baunye..hehehe..tu kalo kt umah la..kalo jalan keluar..mau x naye..tapi kalo aku mmg aku akan bilas la even kalo bawak keluar pun...eeee xnk la usung najis ke hulu ke hilir...

pastu mmg kene rajin basuh la...laen la kalo u ols mmg berduit sampai nk buang je CD and insert tu..kan??heheheh...owh ye pada sesape yang xtau harge satu CD paling murah aku penah jumpe RM19.90 tp xtau brand ape and mcm mane...tp so far aku gune brand AUTUMNZ and kadar satu CD around RM39.90.. tp kalo beli time expo or sale dapatla murah sket dari harge market..

yang penting nk kua kene prepare wetbag la..so far aku gune plastik beg je..hahahha..sebab aku xjumpe wetbag yang menarik lagi utk dibeli..hehehhe..maklumla, bukan diapers biase yang bole buang bile dh gune...heheheh...kenela bawak balik lagi and cuci plak utk pakai nextime, nextime, dan nextime...hehehehe

macam aku selalu akan tukar 3 jam sekali depends pada keadaan sonshine menyusu...kalo kerap maka akan ditukarkan setiap 2 jam, kalo x, 3 jam tu okela utk tukar baru..hehehehe....penah sekali we alls lambat tukar..memang merah2 kulit die..sobsobsob....kalo x pun akan tembus,,,hahaa..so pilihla, nk tukar on time ke nk u ols skali tukar baju,,hehehe

TAPI seriusly pada u ols yg memikirkan ekonomi...using CD memang saving giler2...skang ni aku hanye beli satu beg pampers (M80) je utk sonshine...sebelum ni every month konpem la 4 beg...tp sejak gune CD mmg 1 je aku gune..tu pun pasal utk kegunaan sonshine kt umah nanny..haah, utk nanny sonshine aku mmg mengekalkan si PETPET nih...sebab aku xnk menyusahkan die la kan. kalo kencing bole la die nk sumbat masuk beg plastik..kalo poo poo..??hehehhe..xpela, biala aku menyenangkan die dari menyusahkan diri sendiri...

Plus, kalo pakaikan CD, rase geram je tgk punggung die gerak2 lagi2 time die merangkak..geram je tengok...comelszzzz sgt!!

begitula pemakaian CD dr persprektif aku...
so far ni jela yang aku dpt coretkan..
kalo ade pape nak tau lagi bole je pm aku or comment kat bawah ni.
manela tau aku tertinggal mane2 kan..
maklumlah, bile dh menaip ni kadang2 idea tu terbang tah ke mane-mane..
hehehe
tp ni aku share for those yang nk tau la..
aku dulu pun bukan tau sangat...
aku cume tau zaman adek2 aku punye CD je..
ade gak mak aku beli yang berbutton..
tp bukan la mcm skang ni...
lagi santek, comels...
hehehe

jom layan gambar sonshine dan CDnye..
hehehehe
cekidaut







see..i told u rite..
u ols pun geram kang tgk kecomelan punggung sonshine tuh...
xyah tipu..i know that...
hehehehe
so ape tunggu lagi, jom kite menCD anak2 kite...
 
live life to the max and have a nice day
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts