Tuesday, May 21, 2013

Mari belajar

Assalamualaikum,

esok sonshine genap 10 bulan...
 me like, WHAT?!!
10 months already...
cepatnye masa ni berlalu pergi...

so slalu 9 months ++ ape yang baby kite dh expert?
dh bole berdiri?
dh bole bertutur bahasa die?
dh boleh mengemas?
dh bole gigit?
dh boleh tu?
dh bole ni?
dh boleh ke??
hahhahaha

so utk sonshine aku ni..
so far dh tersangat expert, bijak, panjang akal..
tapi dalam list kt atas tu ade satu je sonshine mmg belom expert dan belom berape nk buat..
hahaha

oke, untuk pengetahuan sonshine dh ade 4 batang gigi
yeay!!!
so u can imagine with 4 baby teeths..
kalo die menggigit tu..
PASTI akan sodap jari mu tu kan...
 tapi itu kalo gigit la..
 kalo x gigit nko nk rase ape kan..?
hehehe

oke, baru2 ni..
aku mule mengkasarkan tekstur makanan sonshine
means aku blender xbape nk halus la...
so aku pasan die memang xmau nk makan
tutup mulut la kalo disua walhal die mmg nk mkn..

first time mmg pelik..
mule la aku terpikir aku masak xsedap..
tapi menu tu sonshine suke sebelom nih..
so pikir punye pikir..
baru aku pasan..
he is 9 months and aku xpenah rase die gigit aku..

so ape aku buat
aku pun try la masukkan jari dlm mulut die..
YES, die tolak and xgigit..
fuhhh selamat..!
kalo x, pasti umi mu ni akan bersemboyan jugak nak oi...

nak buat mcm mane nih?
macamane nk buat nih..?
then, dengan pantas, tangkas umpama lipas kudung
terus buat carrot ngn brocolli puree...
naseb la ade stok carrot dan brocolli segar nak oi..
kalo x..
mmg sampai ke malam la kamu xmakan..

plus, aku bekalkan 3 bekas puree kt umah nanny die
so die try jugak bg yg same.
and hasil die same..
die cume makan yg diblend halus je

*begitulah cerite bila mana aku figure out yg sonshine xpandai gigit dan kunyah*

aku mule kan sesi pembelajaran dengan biskut..
tp biskut ni kan cam keras kan..
plus aku pun xgemar habuk yg terhasil...
pastu aku tukar dengan pisang
and he likes it..
so sesi memakan pisang secara menggigit dan mengunyah..

bile die dh pandai gigit dan kunyah..
baru aku try bagi makanan yg teksturnye kasar sket..
and YES, die makan akhirnya,,,
Alhamdulillah...

and now, sesi belajar menggigit dan mengunyah
diteruskan menggunekan roti,,
hehehehehe
 kalo we all keluar, stok roti yg dh dipotong molek mesti aku bawak..
xdelah die terliur tgk umi abi makan...
(sangat bersyukur sbb sonshine xpenah meragam and die xpenah mintak2 ape yg umi abi die makan)

but if u ols masukkan jari die xkan gigit pun..
itulah sonshine aku..
bijak sangat kn??
ahahahhaa

 ini gambar yg abi die snap mase mule2 ajar die gigit dan kunyah,,,
tengok muke tu..
ahahaha

live life to the max and have a nice day
salam

3 comments:

  1. comelnya... baru tau baby tak nak makan sbb tak pandai kunyah. tq for info :)
    -een

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang2 pasal makanan jugak..but luckily for my case, makanan tu adalah antara feveret die..so cepat la figure out.. :)

      Delete
  2. hahaha...baru nak curi gambar..

    ReplyDelete

feel free to share thoughts