Tuesday, January 15, 2013

bukan senang nak senang, bukan susah nak susah

Assalamualaikum,

"bukan senang nak senang, bukan susah nak susah"
aku rase sume orang pun penah dengar ayat ni kan...
dari kecik lagi aku dh dengar ayat ni..
rasenye dari zaman sekolah rendah lagi...
biasalah, bile nk bercakap dengan budak baek cam aku nih..
last2 ayat tu la terpacul dari mulut mak ayah aku dulu..
bile aku ni banyak maen dari belaja..
oke, biaselah kan..
care pemikiran pun maseh budak2 lagi mase tuh...


**oke, tu flash back mase zaman aku yang xbape nk matang...
 
yes, exactly..!
bukan senang nk senang kome oiiii...
sebelum mencapai kesenangan kite kene melalui jerih perih dulu sebelum tu..
 
dulu mase zaman belaja..
terase susah sangat..
sume bende nk kene bace..
sume bende nk kene tau..
sume formule nk kene hafal..
apelagi...
assignment berlambak, test, project, event, final..
 dari start sem sampai nak abes sem,
sumenye pack...
pastu mase tu maseng2 dah terase tak sabar-sabar nak abeskan belajar..
sume pikir nak keje...
dah keje bole beli tu..beli ni..

xyah cite orang laen la..
aku sendiri pun gitu dulu..
bile la nak abes blaja nih..?
adoi malas nye la nk study
malasnye la nk buat event
malasnye la nk itu..
penyaket M ni ade di mane-mane je aku nk g...
berape banyak yang ko usaha...
banyak tu la yang ko dapat...
then aku grad...
dapat degree class pn bese2 je..
xde la namenye 1st class pun...
jerih perih mase zaman study dengan result yang begitu...
now aku dh keje...
keje kt MNC - Multi National Company
bile dh keje jadi kuli je..
so sume bende pass kt kuli-kuli macam aku nih...
mase tu barulah ko sedar kan..
ko hengat belajar tu susah ke..
keje lagi susah wooo...
yela, 
stress bace emel tu la, emel ni la..
kene marah lagi..
kene tegur la,
under probation la..
seme-semela..
cumenye, mase keje kite stress..
then, in the end of month..
gaji pun masukk...
berbeza ngn mase zaman belaja kan..?
bile gaji masuk sume orang sengih sampai telingeeee...
korang pun gitu kan?kan?kan?
so bile tengok nombor kat payslip tu..
aku tetibe terpikir balik ayat kt atas tu..
patutle mak ngan ayah selalu bising..
kalo aku blaja maen-maen..
xtentu lagi aku akan ade ape yang aku ade sekarang nih..

tapi, manusia tetap akan jadi seorang manusia..
yang mempunyai kehendak yang tidak terbatas...

contoh kalo orang yang jenis buat sales...
kalo ko rajin, banyak la sales yang ko buat kn..
untung pun konpem-konpem la banyak setimpal ngn usaha ko...
kalo ko malas, haaa banyak tu la ko dapat...
tapi, bile dah kt atas tu..
janganla lupe segala susah sebelum mencapai kesenangan tu..
kene selalu beringat..
kadang-kadang untuk berada di atas,
ia memerlukan usaha, jerih perih yang memakan mase mungkin berpuluh tahun,,,
tapi kalo nak jadi susah plak,
xperlu memerlukan mase bertahun..
kadang-kadang hanya beberapa saat je..
 dh terduduk kt bawah plak..

jadi korang, marilah kite berusaha untuk berada di atas..
tp ikutlah resmi padi 
"makin berisi maken menunduk"
oke..

i just sharing my thoughts..
pilihan di tangan anda..
live life to the max and have a nice day..
salam...

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts