Monday, January 28, 2013

MEAL : Chicken + Sweet Potato + Apricot

Assalamualaikum,

tanpa menunggu lebih lame,
aku nk memperkenalkan makanan berasaskan protein kepada sonshine..
untuk pengenalan aku beri ayam dulu..
walawwehh!!

so aku decide nk follow resipi dari blog dr.halina..
isteri pada angkasawan kite yer..
just nk try whether sonshine will love it as bella does...

so, aku mulekan dengan pencarian barang-barang masakan..
yeeehaaa..
mode happy memasak activated!!

bahan-bahan:

ayam tanpa tulang - aku amek bahagian keel..
dried apricot - gune 4 potong
sweet potato - 1 biji setengah
 (portion - 4 days)

care2 nk masak

panaskan periuk dengan minyak zaitun (if nak gune minyak masak biasa pon bole..)
aku gune extra virgin olive oil..
tumis sedikit bawang dan masukkan ayam, gaul sampai sebati..
masukkan sweet potato yang dh dipotong dadu..
masukkan air rebusan ayam (air putih pn bole), 
sekurang-kurangnye sampai tenggelam ayam dan sweet potato
sedikit puree tomato (ni pun homemade)
masukkan apricot, sedikit hirisan tomato..
biarkan sehingga 10-15minit (nk bg sweet potato lembut and ayam betul2 masak)
 bile sume kt atas tu dh memenuhi syarat masak (chewah)
then kite blend la ikut kesesuaian umur baby..

*maaf sangat2 aku terlupe nk snap picture sebab dh sangat eksaited memasak*
*so xdpt nk tunjuk hasil selepas dimasak*

so utk aku, aku blend halus mulus..
hasilnye adalah seperti dibawah..
 

so blom tested by sonshine sepenuhnye..
aku just bg teaser je pada die tadi (eh, bole ke gitu hahaha)
ade la 3,4 kali suap
tapi hasilnye die menganga mintak disuap lagi..
dat means mesti die kate
"umi shedap la"
dan mode happy menjelma!

so tomorrow akan diberi mengikut portion yang sepatutnye..
then i will update la kt bwh ni whether sedap ke x
***
arini dh bg sonshine mamam...
first time bagi, die cam menolak..sebab rase baru kan..
second time bg, he likes it...
yummmy!!!!

 so uols, u can try to give it to your child..
tanpa gula dan garam

live life to the max and have a nice day..
salam

No comments:

Post a Comment

feel free to share thoughts